بررسی نحوه انسداد خطوط فاضلاب شهری در اثر تجمع رسوب های روغن و چربی و روش های مقابله با آن

چکیده:
مقدمه
گرفتگی های ناشی از رسوب روغن و چربی در خطوط فاضلاب، بخش عمده ای از کل گرفتگی های خطوط فاضلاب را در دنیا تشکیل می دهد. به عنوان مثال، در بریتانیا و آمریکا حدود 50 درصد از گرفتگی ها به دلیل رسوب روغن و چربی است. روش های مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. هدف از انجام پژوهش حاضر، دستیابی به دستورالعمل های اجرایی برای کاهش مشکلات ناشی از ایجاد رسوب چربی و روغن در شبکه های جمع آوری فاضلاب شهری بود.
روش ها
تمام مقالات مرتبط مورد استفاده در این پژوهش از پایگاه های اطلاعاتی Science Direct، Google Scholar و Free Patents Online جستجو شد و مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت، حدود 50 مقاله و گزارش که با موضوع مرتبط بودند، استفاده گردید. در این میان، تجربیات عملی نویسندگان و مشاوره با کارشناسان خبره نیز کمک شایانی برای دستیابی به نتایج مناسب داشت.
یافته ها
بررسی منابع علمی به همراه تجربیات عملی نویسندگان در حل معضلات مربوط به ایجاد رسوب چربی و روغن در شبکه جمع آوری فاضلاب شهری به ویژه در شهر مشهد و مشاوره با کارشناسان خبره در این مورد نشان داد که به منظور پیشگیری از انسداد خطوط فاضلاب ناشی از تشکیل این رسوب ها، چهار روش وجود دارد که شامل «اجرای دستورالعمل مدیریت پسماند روغن و چربی و نصب دستگاه چربی گیر در آشپزخانه، طراحی مناسب خطوط فاضلاب جدید و اصلاح خطوط فاضلاب موجود و برنامه شستشوی پیشگیرانه منظم» بود.
نتیجه گیری
انسداد خطوط فاضلاب ناشی از تشکیل رسوب های چربی و روغن، یکی از مشکلات بزرگ صنعت آب و فاضلاب در دنیا و کشور است. راهکارهای مختلفی برای مقابله با این مشکل پیشنهاد شده است. استفاده هم زمان از چند روش پیشنهادی در پژوهش حاضر برای دستیابی به بالاترین بهره وری و نیز کم ترین هزینه ممکن، می تواند ضمن کاهش یا جلوگیری از وقوع مشکلات احتمالی، هزینه های مالی و زیست محیطی ناشی از آن را کاهش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
396 تا 405
لینک کوتاه:
magiran.com/p1679102 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!