بررسی رابطه رهبری معنوی و درگیری شغلی کارکنان در بیمارستان های آموزشی منتخب دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

چکیده:
مقدمه
تغییرات سازمانی و اجتماعی، سازمان ها را نیز به تکاپوی تطبیق با محیط وا داشته است. در این میان وجود رهبری معنوی و درگیری شغلی برای ایجاد این تغییرات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این پژوهش به بررسی رابطه رهبری معنوی و درگیری شغلی کارکنان بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد پرداخت.
روش بررسی
این پژوهش، مطالعه ای توصیفی- تحلیلی بود که بر روی 236 نفر از کارکنان اداری و بالینی در بیمارستان های آموزشی منتخب دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد که با روش نمونه گیری طبقه ای- تصادفی انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه های استاندارد رهبری معنوی و درگیری شغلی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 17 و از طریق آزمون های آماری توصیفی نظیر میانگین و انحراف معیار و آزمون های آماری استنباطی نظیر آزمون تی تست، من ویتنی، آنوا و کروسکال-والیس تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین امتیاز رهبری معنوی در بیمارستان الف 2/51 و در بیمارستان ب 2/55 بود. همچنین میانگین نمره درگیری شغلی در دو بیمارستان الف و ب 2/55 بود که هر دو متغیر در هر دو بیمارستان در حد متوسطی قرار داشتند. بین رهبری معنوی و درگیری شغلی ارتباط مستقیم وجود داشت (0/00=P) به این معنی که ارتقای رهبری معنوی منجر به افزایش درگیری شغلی کارکنان می گردید.
بحث و نتیجه گیری
مسئولان سازمان های درگیر در امر سلامت، باید ضمن توجه به جنبه های مختلف رهبری معنوی، احساس امنیت شغلی را در کارکنان تقویت کنند تا با استفاده از حمایت های اجتماعی، زمینه بهبود تعهد به کار و درگیری شغلی بیشتر در کارکنان را فراهم نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
249
لینک کوتاه:
magiran.com/p1681662 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!