واکنش عملکرد تک بوته سوخ، محتوای سبزینه و غلظت رنگیزه های نورساختی رقم های پیاز خوراکی (Allium cepa L.) به پیش تیمار و اندازه بذر

چکیده:
به منظور ارزیابی واکنش عملکرد تک بوته، محتوای سبزینه (کلروفیل) و غلظت رنگیزه های نورساختی (فتوسنتزی) برگ رقم های پیاز خوراکی به پیش تیمار و اندازه بذر، این پژوهش در دو سال زراعی (1391 و 1392) به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی اجرا شد. عامل های آزمایش شامل پیش تیمار (پرایمینگ) در چهار سطح پیش تیمار آبی (هیدرو پرایمینگ با آب مقطر، پیش تیمار اسمزی (اسموپرایمینگ) با نیترات پتاسیم، پیش تیمار با ماده فولامین 2 درصد و شاهد، اندازه بذر در سه سطح (ریز، متوسط و درشت) و رقم در دو سطح (قرمزآذرشهر و زرقان) بود. ویژگی های عملکرد تک بوته، میزان سبزینه در مرحله سوخ دهی و رسیدگی فیزیولوژیکی، سبزینه کل، سبزینه a، سبزینه b، کاروتنوئید و نسبت سبزینه a/b بررسی شد. نتایج نشان داد که تاثیر پیش تیمار و اندازه بذر از نظر همه ویژگی های مورد بررسی از لحاظ آماری تفاوت معنی دار نشان داد. نتایج نشان داد که پیش تیمار بذر موجب بهبود ویژگی های عملکرد تک بوته، محتوای سبزینه و غلظت رنگیزه های نورساختی برگ شد به طوری که بیشترین عملکرد تک بوته، سبزینه های a، b و نسبت سبزینه a/b به ترتیب 85/195 گرم، 48/33، 79/7 میلی گرم در گرم وزن تازه و 3/4 به پیش تیمار با ماده فولامین تعلق داشت و کمترین آن ها از تیمار شاهد به دست آمد. همچنین مقایسه میانگین ها نشان داد که بیشترین عملکرد تک بوته، سبزینه های a، b و نسبت سبزینه a/bبه ترتیب 66/180 گرم، 60/21، 20/7 میلی گرم در گرم وزن تازه و 9/3 از بذرهای درشت و کمترین آن ها از بذر ریز به دست آمد.
زبان:
فارسی
صفحات:
633 تا 644
لینک کوتاه:
magiran.com/p1682004 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!