شناسایی مولکولی جدایه های لاکتیکی بدست آمده از چال در استان گلستان و بررسی فعالیت ضد قارچی لاکتوباسیلوس برویس وانتروکوکوس فاسیومایزوله شده علیهپنی سیلیوم کرایسوژنوم

چکیده:
هدف از انجام این پژوهش شناسایی مولکولی لاکتوباسیلوس های جدا شده از چال (شیر تخمیری شتر) و بررسی فعالیت ضدقارچی لاکتوباسیلوس برویس وانتروکوکوس فاسیوم جدا شده به عنوان نگهدارنده ای زیستی علیه کپک پنی سیلیوم کرایسوژنومبود.در این پژوهشپس از انجامPCR با جفت پرایمر های عمومی باکتری های اسید لاکتیک، نتایج توالی یابی با توالی های موجود در پایگاه اطلاعاتی NCBIمقایسه شد. از بین جدایه های شناسایی شده، اثر ضدقارچی جدایه های 6C،8Cو 17Cبه عنوان نگهدارنده بیولوژیکی با استفاده از روش دولایهمورد بررسی قرار گرفت.براساس شناسایی آنالیز ناحیه ژنی S rDNA16باکتری های جدا شده 2 نژاد از لاکتوباسیلوس برویس (کدهای6Cو 17C) ، یک نژاد انتروکوکوس هیرایی (کد 7C) و یک نژاد انتروکوکوس فاسیوم (کد 8C) بودند. نتایج نشان داد که هر دو جدایه لاکتوباسیلوس برویس و جدای هانتروکوکوس فاسیوم دارای اثر بازدارندگی قوی ای بر رشد پنی سیلیوم کرایسوژنوم می باشند. این بازدارندگی بعد از 48 ساعت برای سویه لاکتوباسیلوس برویس بیشتر از دیگر سویه ها بود. اثر همه تیمارها با نمونه شاهد (بدون باکتری های لاکتیکی) دارای اختلاف معنی داری (P)، ولی با یکدیگر اختلاف معنی داری نداشتند (P>0.05). نتایج مربوط به درصد بازدارندگی بعد از 72 ساعت نیز نشان داد که هر دو جدایه لاکتوباسیلوس برویس (6Cو17C) نسبت به انتروکوکوس فاسیوم (8C)، اثر بازدارندگی قوی تری را علیه پنی سیلیوم کرایسوژنوماز خود نشان دادند و اثر همه تیمارها با نمونه شاهد دارای اختلاف معنی دار ولی با یکدیگر اختلاف معنی داری نداشتند. با توجه به نتایج، می توان بیان داشت باکتری های آزمون شده، پتانسیل جلوگیری از فساد میکروبی مواد غذایی مستعد فساد با کپک پنی سیلیوم کرایسوژنومبه ویژه پنیر را به عنوان نگهدارنده ای طبیعی و ایمن دارا می باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1683140 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!