رفتارهای نامحترمانه در محیط کار پرستاران: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
مقدمه
رفتارهای نامحترمانه در محیط های بالینی تهدید آمیز می باشند و منجر به خطر انداختن سلامت پرستاران و بیماران در محیط های بالینی و درمانی می گردد. نتایج نامطلوب آن با عدم رضایت شغلی و ترک محل کار همراه است. این مطالعه با هدف تبیین رفتارهای نامحترمانه در محیط کار پرستاران انجام شده است.
روش کار
در این مطالعه کیفی (1393)، 50 نفر از پرستاران شاغل در مرکز آموزشی درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی گلستان با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف و با حداکثر تنوع مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختار تا رسیدن به اشباع داده ها جمع آوری و با رویکرد تحلیل محتوای کیفی مرسوم تحلیل شدند.
یافته ها
80 درصد مشارکت کنندگان زن، با سابقه کار 3 تا 20 سال بوده اند. رفتار نامحترمانه با مفاهیم «حقارت»، «پرخاشگری کلامی- غیر کلامی»، «تهدید»، «سرزنش شدن»، «نادیده گرفتن توانمندی ها»، «مشارکت داده نشدن»، در تعامل با همکاران، مافوق، پزشک، بیماران، همراهان، کادر خدماتی همراه بوده است. مشارکت کنندگان رفتار نامحترمانه از همراهان را در طیفی از خفیف تا شدید تجربه کردند و آن را بسیار تنش زا می دانستند در حالی که توهین از جانب بیمار را کمتر شخصی می پندارند و به دلیل وضعیت سلامتی و استرس بیمار آن را بهتر تحمل می کنند. مشارکت کنندگان همواره بهترین راه مقابله برای پاسخ به رفتار نامحترمانه را نمی دانستند، با مسبب رفتار توهین آمیز مقابله ای نمی کردند یا آن رفتار را گزارش نمی کردند.
نتیجه گیری
یافته ها نشان داد رفتارهای نامحترمانه به درجات و در ابعاد مختلف در محیط کاری پرستاران رخ می دهد و تداوم چنین رفتارها و احساس عدم وجود منابع حمایتی می تواند سبب سبب یاس از حرفه کاری و استرس گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1683279 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!