گونه شناسی و بسترهای اجتماعی ترانه های مردمی نصرک

پیام:
چکیده:
انعکاس پدیده های اجتماعی در هنر و ادبیات که یگانه منبع بازگو کننده ی کنش های اجتماعی است بیش از متون علمی و تاریخی می تواند، بازگویی هر پدیده ی جمعی و انسانی را به صورت آشکار هموار و میسر سازد، بدون آنکه ملاحظات سیاسی و اخلاقی را که بر متون رسمی سایه افکنده اند، در نظر بگیرد. در این میان ادبیات نانوشته و شفاهی و متون شنیداری، بیش از سایر نوشته ها توان آن را دارند که بگویند و حقایقی پنهان را نمایان سازند. یکی از این گونه های ادبی، ترانه به ویژه ترانه های عامه و به تعبیری ترانه های مردمی اند. یکی از شاخص ترین این گونه ها، ترانه های نصرک است.
سروده های نصرک یکی از مهم ترین متن های موسیقی روایی و آوازی بندرعباس است که شیوه های زندگی باشندگان این منطقه را در خود منعکس می کند و حوادث تاریخی سال های اخیر قاجاریه، پهلوی اول و یک دهه از حکومت پهلوی دوم را دربرمی گیرد.
این مقاله به شیوه ی توصیفی، تحلیلی، کیفی و تفسیری، از لابه لای ترانه های نصرک به بررسی اوضاع و احوال روزگار او و وقایعی که در آن زمان اتفاق افتاده که تاکنون کمتر مطلبی راجع به آن گفته یا بررسی شده پرداخته است. نتیجه ی بررسی، بیانگر بسیاری از مسائل تاریخی، اجتماعی و رویدادهایی است که به صورت محدود و پراکنده، در متون تاریخی و اجتماعی مربوط به آن زمان منعکس شده است. بازنمایی این گونه رخدادها علی رغم بیان عامیانه ی آن از زبان نصرک، می تواند زمینه ای فراهم کند تا مطالعاتی در حوزه ی انسانی و اجتماعی درباره ی بندرعباس و بخشی از جنوب ایران صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1683404 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!