بررسی میزان پسماندهای جامد تولید شده شهر مشهد در سال 1391

چکیده:
اهداف یکی از راه های مدیریت بهینه مواد زائد جامد، بازیافت آن است که دارای صرفه اقتصادی و فواید زیست محیطی درخور توجهی است. بدون اطلاع از میزان زباله و اجزای تشکیل دهنده آن، امکان برنامه ریزی دقیق و بهینه سازی سیستم مدیریت پسماند وجود ندارد. هدف از این تحقیق بررسی کمی، کیفی و پتانسیل بازیافت پسماندهای خشک شهری مناطق 13 گانه شهر مشهد است.
مواد و روش ها این مطالعه در طول سال 1391 به مدت 12 ماه در 13 منطقه شهری مشهد انجام شد. این پژوهش نیازمند به دانستن آنالیز فیزیکی مواد زائد شهری بود؛ بنابراین از اطاعات و آنالیز آماری سازمان پسماند شهری مشهد استفاده شد.
یافته ها اجزای خشک موجود در پسماند مطالعه شده شامل کاغذ و مقوا 46/7 درصد ، نان خشک 10/8 درصد، پلاستیک 7/9 درصد، فلزات 8/6 درصد، شیشه 5 درصد و دیگر موارد 20 درصد بودند. ارتباط معناداری میان میزان مواد زائد تولیدی در ماه های تابستان و زمستان بود. کل درآمد حاصل از فروش مواد بازیافتی000. 14.793.458ریال بود و درآمد حاصل از فروش کاغذ بازیافتی نسبت به دیگر پسماندهای خشک بیشتر است.
نتیجه گیری مقدار پسماند خشک بازیافت شده 26.15% بود. پیشنهاد می شود که با انجام مطالعات جامع و مدیریت مناسب می توان درصد بازیافت زائدات خشک را به نحو موثری افزایش داد، به علاوه بازیافت صحیح موجب درآمدزایی و ایجاد اشتغال در این بخش خواهد شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
888
لینک کوتاه:
magiran.com/p1683544 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!