بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی با رضایت جنسی زنان

چکیده:
اهداف بررسی ها نشان می دهد که حدود 80درصد اختلاف های زناشویی به دلیل نارضایتی جنسی روی می دهد. شناسایی عوامل پیش بینی کننده رضایت جنسی، به ویژه در زنان، در پیشگیری از این مسائل مفید است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی پنج عامل بزرگ با رضایت جنسی زنان متاهل ساکن شهر مشهد انجام شد.
مواد و روش ها مطالعه حاضر، مطالعه ای توصیفی از نوع هم بستگی بود و جامعه آماری آن را تمامی زنان متاهل ساکن شهر مشهد تشکیل می دادند که تعداد 115 نفر از آن ها با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شده بودند. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه رضایت جنسی زنان (SSS-W) و پرسشنامه شخصیتی پنج عامل بزرگ شخصیتی (NEO) و برای تحلیل داده ها، روش رگرسیون چندگانه و برای اعتباریابی، تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نسخه بیست ویکم نرم افزار AMOS و ضریب هم بستگی پیرسون با استفاده از نسخه نوزدهم نرم افزار SPSS به کار گرفته شد.
یافته ها یافته ها نشان داد که ضریب هم بستگی بین ویژگی های شخصیتی پنج عامل بزرگ روان رنجورخویی (407/0-=R)، برون گرایی (310/0=R)، بازبودن دربرابر تجارب (232/0=R)، توافق جویی (258/0=R) و وجدانی بودن (389/0=R) با رضایت جنسی زنان معنی دار است (0001/0>P). تحلیل رگرسیون با روش گام به گام نشان داد که از میان پنج متغیر مستقل، فقط دو متغیر روان رنجورخویی و وجدانی بودن جواز ورود به معادله رگرسیون را پیدا کرد (203/0=R2، 0001/0>P).
نتیجه گیری نتایج نشان داد که می توان رضایت جنسی زنان را ازطریق ویژگی های شخصیتی آن ها پیش بینی کرد. همچنین درنظرگرفتن دو متغیر شخصیتی روان رنجورخویی و وجدانی بودن در بررسی های مربوط به ناسازگاری های جنسی زنان توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
826 تا 835
لینک کوتاه:
magiran.com/p1683551 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!