کارزدگی به عنوان سندرم روانشناختی عامل پیش بینی کننده پرخاشگری در بیمارستان

پیام:
چکیده:
مقدمه
تحقیقات محدودی در زمینه رابطه کارزدگی و پرخاشگری( به عنوان یک عکس العمل نسبت به کارزدگی و نه خصوصیت شخصی) وجود دارد که در این تحقیق با ارائه مدلی، این مساله بررسی گردیده است. تحقیق حاضر بر رابطه بین پرخاشگری و کارزدگی با به کارگیری تحلیل رگراسیون برای تشخیص پیش بینی کننده های پرخاشگری تمرکز می نماید.
روش کار
در پژوهش توصیفی تحلیلی حاضر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و با کمک فرمول کوکران ، حدود 82 نفر از پرستاران بخش های داخلی، جراحی، اورژانس، اعصاب و روان، ICU و CCU در بیمارستان تامین اجتماعی زاهدان در دیماه سال 1394 به عنوان نمونه انتخاب گردیدند و پرسشنامه پژوهش توسط آنان تکمیل شد. ایزار سنجش در این پژوهش، پرسشنامه ای استاندارد است که در سه بخش جمعیت شناختی، ابعاد کارزدگی شغلی مزلچ (1997) و ابعاد پرخاشگری باس و پری (1992) پس از تست اولیه و بررسی پایایی و روایی آن، در بین نمونه آماری توزیع گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون فریدمن توسط نرم افزار SPSSو برای مدل معادلات ساختاری و روش دو مرحله ای حداقل مربعات جزئی به منظور تحلیل فرضیات ، تحلیل روایی عاملی تاییدی و تحلیل مسیر از نرم افزار Smart PLS بهره گرفته شده است.
یافته ها
بنابر ضرائب مسیر و مقادیر معناداری آنها مشخص می گردد که در سطح معناداری(01/0pvalue=) کارزدگی بر پرخاشگری و ابعاد آن شامل خشم (599/0-، Reg= 001/0sig= ) ، تهاجم(433/0، Reg= 001/0 sig= ) و کینه توزی( 364/0، Reg= 001/0(sig= اثر معناداری دارد و همچنین ابعاد کارزدگی شامل مسخ شخصیت( 419/0، Reg= 001/0 sig= )، خستگی عاطفی(189/0، Reg= 01/0sig= ) و کاهش احساس کفایت(234/0، Reg= 01/0sig= ) نیز بر پرخاشگری اثری مشابه دارد. یافته ها نشان می دهد که مسخ شخصیت بیشترین اثر گذاری را بر پرخاشگری دارد از طرفی با توجه به نتایج آزمون فریدمن ، خستگی عاطفی در میان پرستاران بیشترین سهم را در میان سایر ابعاد کارزدگی دارد. کارزدگی نیز به طور معکوس بر خشم اثر دارد.
نتیجه گیری
به منظور کنترل تاثیر متقابل کارزدگی و پرخاشگری و همچنین ابعاد آن ها، باید شرایط تقویت کننده سلامت روانی در حرفه و محیط کاری پرستاران را ارتقا و همچنین شرایط محدود کننده کارزدگی به عنوان متغیر اثرگذار و مستقل و به تبع آن کنترل پرخاشگری را در سازمان مهیا نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1693957 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!