بررسی تاثیر سناریوی آموزشی ترکیبی در افزایش مدت زمان استفاده کارگران از وسایل حفاظت شنوایی

چکیده:
مقدمه
آخرین راه جهت کنترل صدا استفاده از وسایل حفاظت شنوایی می باشد که یکی از پارامترهای مهم در برنامه حفاظت شنوایی، میزان مدت زمان استفاده از گوشی توسط کارگران می باشد. که در صنایع به این موضوع اهمیتی داده نمی شود. لذا هدف مطالعه بررسی میزان اثر بخشی سناریوی آموزشی به دو شیوه تئوری وعملی در افزایش مدت زمان استفاده کارگران از وسایل حفاظت شنوایی می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه مداخله ای، با توجه به نتایج بدست آمده از مرحله اولیه تکمیل پرسشنامه، آموزش در گروه مداخله (50 نفر) به صورت 5 جلسه آموزشی (تئوری– عملی)، هر یک به مدت 30- 45 دقیقه داده شده است و کارگران گروه کنترل (50 نفر) در این مطالعه هیچ آموزشی دریافت نکرده اند. و مدت زمان استفاده از گوشی به صورت قبل ازمداخله و 3 ماه بعداز مداخله در دو گروه مداخله و کنترل ثبت گردید و مقایسه شد.
یافته ها
نتایج نشان می دهد که در گروه مداخله تعداد کارگرانی که قبل از مداخله به صورت تمام وقت از گوشی استفاده می کردند 1 نفر(2%) و بعد از مداخله 33 نفر (66%) بود و همچنین مدت زمان استفاده از گوشی در گروه مداخله نسبت به قبل از مداخله آموزشی افزایش یافته است که از نظر آماری معنادار است(P_value=<0/001). و در گروه کنترل تغییری نکرده است.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های این پژوهش، می توان گفت که سناریوی آموزش ترکیبی در افزایش مدت زمان استفاده از گوشی با موفقیت همراه بوده و می تواند در سایر مداخلات بهداشتی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1698239 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!