ارزیابی چهار جیره غذایی رایج در بازار ایران بر عملکرد رشد، برخی از فاکتورهای بیوشیمیایی و آنزیمهای کبدی فیل ماهیان (Huso huso) پرورشی

چکیده:
این تحقیق جهت ارزیابی چهار جیره غذایی رایج در بازار ایران بر رشد و برخی از فاکتورهای بیوشیمیایی فیل ماهیان (Huso huso) در زمستان 1393 اجرا شد. تعداد 80 قطعه فیل ماهی پرورشی با میانگین وزنی 29/134 ± 48/4063 گرم بطور تصادفی به 8 حوضچه بتنی دایره ای با تراکم 10 عدد ماهی معرفی شدند. ماهیان به مدت یک هفته با شرایط جدید پرورشی سازگاری پیدا کردند. فیل ماهیان با چهار جیره بهدانه، بیومار، فرادانه و اسکرتینگ با 2 تکرار (طرح کاملا تصادفی) تغذیه شدند. نتایج نشان داد که بیشترین وزن نهایی، درصد افزایش وزن بدن، میانگین رشد روزانه، شاخص رشد ویژه، ضریب چاقی، ضریب کارایی پروتئین و کمترین ضریب تبدیل غذایی و شاخص قیمت در تیمار فرادانه مشاهده شدند که اختلاف معنی داری با تیمار بهدانه داشتند (05/0>P). ماهیان تغذیه کرده از هر چهار جیره اختلاف معنی داری را در گلوکز خون نشان ندادند (05/0P). تیمارهای بهدانه و بیومار بیشترین (05/0>P) میزان پروتئین کل را به خود اختصاص دادند که با تیمار فرادانه اختلاف معنی دار نشان دادند. بیشترین میزان آلبومین در تیمارهای بهدانه، بیومار و اسکرتینگ رویت شد که با تیمار فرادانه اختلاف معنی دار آماری داشتند (05/0>P). تیمار بهدانه دارای بالاترین (05/0>P) سطح آنزیم های کبدی بود. براساس نتایج مذکور می توان اظهار نمود که تیمار فرادانه می تواند نقش مهمی را در افزایش عملکرد رشد و کارایی تغذیه و نیز بهبود برخی از شاخص های بیوشیمیایی فیل ماهیان پرورشی ایفا نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1699075 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!