همدلی پرستار با بیمار: اثر حمایت های اجتماعی ادراک شده و مسئولیت پذیری اخلاقی در برابر بیمار

چکیده:
مقدمه
همدلی پرستاران با بیماران، به عنوان رفتاری اخلاقی در راستای حفظ کرامت انسانی بیماران ، همواره مد نظر مدیران بیمارستان ها و سیاست گذاران حوزه سلامت بوده است. در این راستا آنچه حائز اهمیت است، شناسایی علل و زمینه هایی است که بتوان از طریق آن ها بروز چنین رفتارهایی را در پرستاران تقویت نمود.
هدف
هدف از مطالعه حاضر، آزمون مدلی است که در آن، عوامل موثر بر رفتارهای همدلانه پرستاران در برابر بیماران تبیین شده است.
مواد و روش ها
در مطالعه ی حاضر، نمونه ای مشتمل بر 143 نفر از پرستاران یک بیمارستان دولتی در شهرستان یاسوج، با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه های سنجش حمایت های اجتماعی ادراک شده پرستاران، سنجش دلبستگی شغلی پرستاران و سنجش مسئولیت پذیری اخلاقی در بین آن ها توزیع گردید. همچنین، جهت سنجش رفتارهای همدلانه ی پرستاران نیز از پرسشنامه ای محقق ساخته استفاده شد. جهت ارزیابی پایایی ابزار مربوطه، از شاخص های ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب استفاده گردید . پرستاران بصورت خود گزارشی ابزارها را تکمیل نمودند. به منظور تحلیل توصیفی داده ها از مجموعه ای از آزمون های توصیفی در بستر نرم افزار آماری (SPSS) و جهت تحلیل روابط میان متغیرهای پژوهش نیز از روش مدل یابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی (PLS) استفاده شد.
یافته ها
یافته ها حاکی از این بود که هر دو بعد حمایت های اجتماعی ادراک شده پرستاران، مشتمل بر حمایت عاطفی و حمایت ابزاری، به ترتیب با میزان تاثیر 27/0 و 34/0 و عدد معنی داری 41/2 و 13/3 بر دلبستگی پرستاران به شغل تاثیرگذار است. افزون بر این، دلبستگی شغلی و مسئولیت پذیری اخلاقی پرستاران نیز، به ترتیب با میزان تاثیر 28/0 و 45/0 و عدد معنی داری 50/3 و 37/5 بر همدلی آن ها با بیماران تاثیرگذار بودند.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد فراهم نمودن حمایت های اجتماعی برای پرستاران به عنوان یک عامل مدیریتی و در کنار آن، مسئولیت پذیری اخلاقی پرستاران به عنوان یک عامل فردی، در رفتارهای همدلانه عاطفی آن ها با بیماران انعکاسی مثبت دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1699231 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!