مقایسه اولویت بندی عوامل موثر بر ایمنی بیمار از دیدگاه کارکنان بالینی و مدیران در مراقبت ثانویه: تحلیل سلسله مراتبی

چکیده:
مقدمه
ایمنی بیمار، حفظ بیمار از هرگونه صدمه اتفاقی، حین ارائه مراقبت و یکی از دغدغه های اصلی تمامی دست اندرکاران نظام های سلامت در سرتاسر دنیاست. تصمیمات و رفتارهای کارکنان بخش سلامت، اعم از کادر بالینی و مدیریتی ایمنی بیمار را متاثر می کند.
هدف
این مطالعه با هدف مقایسه اولویت بندی عوامل موثر بر ایمنی بیمار از دیدگاه کارکنان بالینی و مدیران در مراقبت ثانویه انجام شده است.
روش
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 215 نفر از کارکنان (پرستاران، پزشکان و مدیران) بیمارستان های 22 بهمن و 15 خرداد دانشگاه علوم پزشکی گناباد به صورت سرشماری انتخاب شدند. اولویت بندی عوامل موثر بر ایمنی بیمار، با استفاده از پرسشنامه ای مبتنی بر چارچوب وینسنت و متناسب با مدل تحلیل سلسله مراتبی انجام شد. روایی پرسشنامه با روایی محتوا تایید و پایایی آن (76/0=a) تعیین گردید. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS20 وExpert Choice11 صورت گرفت.
یافته ها
58% از نمونه ها مونث و 168 نفر (81%) پرستار، 12% پزشک و مابقی کارکنان مدیریتی را تشکیل می دادند. مشارکت کنندگان اولویت عوامل موثر بر ایمنی بیمار را بر اساس ضریب اهمیت به ترتیب: وظیفه ای (399/0)، تیمی (220/0)، فردی (210/0)، مدیریتی و بیمارستانی (076/0)، بیمار (059/0)، و فرابیمارستانی (035/0) تعیین کردند. لیکن اولویت عوامل وظیفه ای، تیمی، مدیریتی و بیمارستانی، و عوامل فرابیمارستانی در بین پرستاران، پزشکان و مدیران اختلاف معنی داری داشت (001/0P<).
نتیجه گیری
به طور کلی نتایج مطالعه حاضر، حاکی از آن بود که کارکنان نظام سلامت اعم از کادر درمانی و مدیریتی، عمده عوامل موثر بر ایمنی بیمار را، به عوامل آشکار و نزدیک مرتبط دانسته و کمتری برای عوامل پنهان قائل هستند. این امر می تواند پیشنهاد دهنده این باشد که به منظور ارتقای ایمنی بیمار نیاز به ارتقای و بهبود عوامل آشکار و توجه بیشتر به عوامل پنهان می باشد. با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد می گردد پس از هماهنگی با مسئولین بیمارستانی کارگاه های آموزشی جهت ارتقاء سطح آگاهی برای پرستاران، پزشکان و مدیران برگزار گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1699234 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!