بررسی شیوع اهمال کاری سازمانی و عوامل فردی و شغلی مرتبط با آن، در کارکنان پرستاری و مامایی

چکیده:
مقدمه
اهمال کاری به عنوان یکی از بزرگترین موانع کارایی نیروی انسانی، نقش مهمی در کاهش عملکرد، بهره وری و سلامت کارکنان وسازمان دارد. هرگونه اهمال کاری در بیمارستانها می تواند عوارض جبران ناپذیری برای بیماران بدنبال داشته باشد.
هدف
پژوهش حاضر با هدف تعیین شیوع اهمال کاری و ارتباط آن با ویژگی های فردی و شغلی کارکنان پرستاری و مامایی انجام شد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر توصیفی و مقطعی است که در زمستان 1392 در بیمارستانهای تامین اجتماعی استان اصفهان انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل کارکنان پرستاری و مامایی (950 نفر) بود که با استفاده از جدول مورگان 290 نفر به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده ها توسط پرسشنامه اطلاعات فردی و مقیاس اهمال کاری سازمانی جمع آوری شد. مقیاس اهمال کاری شامل 25 گویه در سه زیرمقیاس ناکارآمدی، تشویش ذهنی و بیزاری از تکلیف بودکه پایایی آن با ضریب آلفای 892/0 در مطالعات قبل تایید شده است. داده ها با آزمونهای ضریب همبستگی ، آنالیز واریانس و تی مستقل در سطح معنا داری 05/0 و با نرم افزار spss21 تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین نمرات اهمال کاری 99/12±46/52 بود. بیش از 70 درصد کارکنان اهمال کاری کم، و 5/1درصد اهمال کاری زیاد داشتند. میانگین نمرات مقیاس اهمال کاری با بیمارستان محل خدمت رابطه معناداری داشت(039/0= P). نمرات زیر مقیاس ناکارآمدی کارکنان پرستار مرد بطور معناداری بالاتر بود. اهمال کاری در کارکنان بخشهای اورژانس، جراحی، رده شغلی ماما، کارکنان رسمی و کارکنان متاهل بالاتر بود اما عوامل شغلی و فردی با میزان اهمال کاری ارتباط معناداری نداشت(05/0
نتیجه گیری
با توجه به حساسیت وظایف کارکنان پرستاری ومامایی، شناسایی، آموزش و مدیریت موثرکارکنان دارای اهمال کاری متوسط تا شدید پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1699237 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!