بررسی رابطه بین بازده سهام و کیفیت حسابرسی در شرکت های دارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

چکیده:
مقدمه
در این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر کیفیت حسابرسی و معیارهای سنجش آن، رابطه بین بازده عادی و غیرعادی سالانه سهام و کیفیت حسابرسی با بهره گیری از معیار اقلام تعهدی اختیاری بررسی شد.
روش پژوهش: این پژوهش کاربردی، طرح آن شبه تجربی و از نظر رویکرد پس رویدادی است. جامعه آماری پژوهش را شرکت های دارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل می دهد و نمونه مورد بررسی با توجه به محدودیت های در نظر گرفته شده، شامل 24 شرکت در بازه زمانی 1392-1387 است. فرضیه های پژوهش با بکارگیری روش تحلیل رگرسیون خطی چندگانه آزمون شده است.
یافته ها
نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین بازده غیرعادی و کیفیت حسابرسی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد اما بین بازده واقعی و کیفیت حسابرسی رابطه معناداری وجود ندارد. سایر یافته های پژوهش حاکی از وجود رابطه منفی و معنادار بین بازده دارایی ها و دوره تصدی حسابرس با کیفیت حسابرسی است. هم چنین، رابطه نسبت کیو توبین و تعداد بند های شرط حسابرسی با کیفیت حسابرسی مثبت و معنادار است اما رابطه معناداری بین متغیر های اندازه شرکت، نرخ بازده حقوق صاحبان سهام، پیچیدگی فعالیت شرکت، نوع اظهارنظر، اندازه موسسه حسابرسی، تعداد شرکای موسسه حسابرسی، تخصص حسابرس در صنعت، فشار کار حسابرسی، استقلال هیات مدیره، دوگانگی مسئولیت مدیر عامل و تغییر مدیر عامل با کیفیت حسابرسی مشاهده نشد.
نتیجه گیری
در شرایط وجود بازده غیرعادی، تمایل به مدیریت سود کم تر و کیفیت حسابرسی بالاتر بوده و در نتیجه سرمایه گذاران در صنعت دارویی و سایر استفاده کنندگان از صورت های مالی با اتکای بیشتری نسبت به گزارش های حسابرسی می توانند تصمیم گیری کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 133
لینک کوتاه:
magiran.com/p1699910 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!