بررسی تاثیر مدل مراقبت مشارکتی بر حمایت اجتماعی و خودکارآمدی عمومی سالمندان

پیام:
چکیده:
مقدمه
سالمندی در قرن حاضر به دلیل افزایش امید به زندگی و کم شدن میزان تولد در دنیا، به یک پدیده مهم و جهانی تبدیل شده است. سالمندی باعث تغییراتی در میزان حمایت اجتماعی و خودکارآمدی عمومی می شود. به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر مدل مراقبت مشارکتی بر حمایت اجتماعی و خودکارآمدی عمومی سالمندان شهر ایلام انجام شد.
روش کار
کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده حاضر با داشتن گروه های آزمون و کنترل در فاصله های زمانی اندازه گیری قبل از مداخله، یک، دو و سه ماه بعد از انجام مداخله بر روی سالمندان شهر ایلام در سال 1395 انجام شد. تعداد 80 نفر از سالمندان به روش تخصیص تصادفی در دو گروه آزمون (40 نفر) و شاهد (40 نفر) قرار داده شدند. سپس آموزش های مبتنی بر مدل مراقبت مشارکتی در 5 جلسه 90-60 دقیقه ای و در 3 ماه اجرا گردید. مدل مراقبت مشارکتی شامل مراحل انگیزش، آماده سازی، درگیری سازی و ارزشیابی می باشد. داده ها با استفاده از پرسشنامه حمایت اجتماعی دوک (Duke Social Support Scale) و پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی عمومی (GSE) جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم ازار SPSS20 انجام گردید.
یافته ها
یافته های مطالعه حاضر نشان داد که قبل از مداخله بین حمایت اجتماعی و خودکارآمدی عمومی سالمندان گروه آزمون و کنترل تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد (5/0 < P) اما بعد از اجرای مداخله، سالمندان گروه آزمون در ماه های دوم و سوم بعد از انجام مداخله از حمایت احتماعی بالاتر و در ماه های اول تا سوم بعد از انجام مداخله از خودکارآمدی عمومی بالاتری برخوردار بودند (5/0 > P). همچنین در هیچ کدام از ماه های اندازه گیری قبل و بعد از انجام مداخله، بین حمایت اجتماعی و خودکارآمدی عمومی سالمندان گروه کنترل تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد (5/0 < P).
نتیجه گیری
با توجه به اینکه اجرای مدل مراقبت مشارکتی باعث افزایش میزان حمایت اجتماعی و خودکارآمدی عمومی سالمندان شده بود، بنابراین اجرای این مداخله پرستاری در ارائه مراقبت های بالینی به سالمندن توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1704453 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!