مقایسه تاثیر شش هفته تمرین تداومی و تناوبی بر برخی از شاخص های سیستم ایمنی مردان سالم غیر ورزشکار

چکیده:
زمینه و هدف
دستگاه ایمنی یکی از دستگاه های مهم در حوزه سلامت است که ازعوامل متعددی تاثیر می پذیرد. هدف مطاله حاضر، مقایسه تاثیر شش هفته تمرین تداومی و تناوبی بر برخی از شاخص های سیستم ایمنی دانشجویان مرد سالم غیر ورزشکار بود.
روش بررسی
جامعه آماری این تحقیق دانشجویان مردسالم غیر ورزشکار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بودند که تعداد 30 نفر از آنها با دامنه سنی 45/2±50/23 سال و وزن 60/9±68 کیلوگرم به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه 15 نفره (تمرین تداومی و تناوبی) قرار گرفتند. گروه تمرین تناوبی 5 وهله فعالیت 3 دقیقه ای بر روی دوچرخه کارسنج با شدت 80 درصد VO2max و گروه تمرین تداومی 30 دقیقه فعالیت بر روی دوچرخه کارسنج با شدت 60 درصد VO2max به مدت شش هفته( 3 جلسه در هفته) انجام دادند. نمونه خونی قبل و 24 ساعت بعد از دوره تمرینی جهت ارزیابی شاخص های ایمنی جمع آوری شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد که تفاوت معنی داری بین تغییرات میزان نوتروفیل ها در دو گروه وجود دارد(0/05>p). ولی بین تغییرات میزان لکوسیت ها، لنفوسیت ها، ائوزینوفیل ها، مونوسیت ها و بازوفیل ها تفاوت معنی داری مشاهده نشد(0/05
نتیجه گیری
بر اساس نتایج حاضر می توان نتیجه گیری کرد، با توجه به اینکه کاهش و یا افزایش معنی دار شمار لکوسیت ها می تواند زمینه را برای بروز التهاب یا عفونت ایجاد کند، تمرینات ورزشی می توانند با ثابت نگه داشتن شاخص های عملکرد ایمنی تا حدودی در سلامت این دستگاه و نیز دستگاه قلب عروقی موثر باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1705384 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!