تبیین عوامل موثر در پیروی جوانان از سبک زندگی سالم: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پژوهشها حاکی از نمرات ضعیف و متوسط جوانان ایرانی در جنبه های مختلف سبک زندگی است. تمرکز مطالعات کمی بر بررسی همبستگی عوامل از پیش تعیین شده با سبک زندگی و عدم توجه به شناخت عوامل زمینه ساز این مشکل در زمینه فرهنگی –اجتماعی ایران، منجر به انجام پژوهشی با هدف تبیین تجارب زیسته جوانان در رابطه با عوامل موثر در پیروی از سبک زندگی سالم به روش کیفی شد.
مواد و روش کار
این مطالعه با رویکرد تحلیل محتوای کیفی انجام شد. نمونه گیری آن به صورت هدفمند از بین جوانان 24-18 ساله شهر اصفهان بود. روش جمع آوری داده ها انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که تا اشباع داده ها ادامه یافت. آنالیز به روش تحلیل محتوای مرسوم انجام شد.
یافته ها
در مجموع 24 نفر (12 دخترو 12 پسر) به مطالعه وارد شدند. میانگین سنی آنها 5/21 سال بود. از تحلیل داده های حاصل از انجام مصاحبه ها، سه طبقه اصلی عوامل فردی (4 زیر طبقه)، خانواده (2 زیر طبقه) و عوامل اجتماعی– اقتصادی (3 زیر طبقه) استخراج گردید.
نتیجه گیری
اصلاح سبک زندگی نیاز به برنامه ریزی جامع و طولانی مدت دارد. تاکید مشارکت کنندگان مطالعه حاضر بر تاثیر عوامل فردی، نشان می دهد که مداخلات مقطعی و کوتاه مدت با هدف رشد شخصی، هویت یابی و افزایش دانش و مهارت نیز باید به عنوان یک گام در بهبود سلامت جوانانی که برای آنها از قبل برنامه ریزی های بلند مدت صورت نگرفته است، در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p1705569 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!