ارزیابی تعداد موارد کل مرگ و بستری در بیمارستان به دلیل بیماری های قلبی-عروقی و انسداد مزمن ریوی منتسب به ازن در هوای کلانشهر تهران طی دهه گذشته (93- 84)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ازن یکی از آلاینده های گازی مهم موجود در هوا بوده که بررسی مقدار و اثرات زیان بار آن بر سلامت انسان ضروری می باشد. این مطالعه با هدف ارزیابی تعداد موارد کل مرگ و بستری در بیمارستان به دلیل بیماری های قلبی-عروقی و انسداد مزمن ریوی منتسب به ازن در هوای کلانشهر تهران طی دهه گذشته (93- 84) انجام شد.
مواد و روش کار
این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی می باشد. ابتدا داده های ساعتی مربوط به ازن از شرکت کنترل کیفیت هوا و اداره کل محیط زیست تهران دریافت گردید. سپس طبق معیارهای WHO اعتبار سنجی گردیده و شاخص های آماری مورد نیاز جهت کمی سازی اثرات بهداشتی محاسبه گردید و داده های پردازش شده در محیط اکسل به داده های ورودی و مورد نیاز نرم افزار AirQ تبدیل شد و مراحل کمی سازی اثرات انجام گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد تعداد موارد کل مرگ ناشی از مواجهه با ازن در مجموع دهه گذشته 8222 نفر می باشد. همچنین مجموع تعداد مورد مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی منتسب به ازن در دهه گذشته 5951 نفر و مجموع تعداد موارد مرگ ناشی از بیماری های تنفسی منتسب به ازن در دهه گذشته 2947 نفر طی سال های 93-84 می باشد.
نتیجه گیری
طبق نتایج این مطالعه ازن تاثیرات نامطلوبی بر سلامت انسان دارند. با توجه به میزان بالای آلودگی هوای کلانشهر تهران و مرگ و میر و پیامدهای بهداشتی ناشی از آن، بایستی اقدامات مناسبی در جهت کاهش آلودگی هوا صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p1705572 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!