تبیین وضعیت رفتار شهروندی سازمانی و شاخص های آن در پرستاران بیمارستان، با رویکرد مدل معادلات ساختاری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه، سازمان های موفق از کارکنان خود انتظار دارند رفتارهایی فراتر از نقش خود انجام دهند. این رفتارهای فرانقشی که در سیستم پاداش، مزایایی برای آن تعریف نشده است، به رفتار شهروندی سازمانی تعبیر می شود. سازمان های مراقبت بهداشتی و درمانی نیز به دلیل ماهیت کاری خود نیازمند چنین کارکنانی با رفتارهای فرانقشی هستند. تحقیق حاضر با هدف تعیین وضعیت رفتار شهروندی در پرستاران انجام شد.
روش بررسی
این تحقیق به صورت توصیفی - همبستگی بر روی 96 پرستار شاغل در بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان نور انجام شد. نمونه ها به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل: دو بخش اطلاعات جمعیت شناختی و رفتار شهروندی سازمانی در پنج بعد {نوع دوستی، تواضع، جوانمردی، وظیفه شناسی و ادب (عفت) اجتماعی} بود. داده ها با استفاده از آزمون همبستگی و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
در این مطالعه، آزمون آماری پیرسون، همبستگی معنی داری را میان رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن در میان پرستاران نشان داد (001/0p<). آزمون مدل معادلات ساختاری نیز نشان داد متغیرهای نوع دوستی (87/0=β)، تواضع (80/0=β)، جوانمردی (63/0=β)، وظیفه شناسی (58/0=β) و ادب (عفت) اجتماعی (96/0=β)، تبیین کننده رفتار شهروندی سازمانی هستند. همچنین وضعیت رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن در شرایط مطلوبی قرار داشتند (001/0Sig=).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج و اهمیت رفتار شهروندی سازمانی به عنوان رفتار متعالی در سازمان، به مدیران بیمارستانی پیشنهاد می گردد با سیاست ها و برنامه های سازمانی معطوف به رفتار شهروندی سازمانی، وضعیت این متغیر را در سازمان بهبود بخشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
80 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1706762 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!