بررسی کارایی فرایند نانو فتوکاتالیستی UV/Fe-Doped TiO2 در تجزیه سم سیس کلردان از محیط آبی

چکیده:
مقدمه و هدف
کلردان سال های متمادی به عنوان آفت کش استفاده شده و در مقابل نور تحت شرایط طبیعی مقاوم است. هدف از این بررسی تعیین کارایی فرایند نانو فتوکاتالیستی UV/Fe-Doped TiO2 در تجزیه سم سیس کلردان از محیط آبی می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی، در مقیاس آزمایشگاهی و در یک راکتور2 لیتری انجام شد. نانوذره مورد نظر با روش سل-ژل سنتز شد. تجزیه سیس کلردان در شرایط مختلف pH، زمان، غلظت نانوذره و غلظت سم مورد آزمایش قرار گرفت. از نرم افزارهایExcel2007 و SPSS V.16 و آنالیز واریانس یک طرفه برای تجزیه و تحلیل نتایج استفاده شد.
یافته ها
نتایج به دست آمده نشان داد که با کاهش pH، کاهش غلظت سموم، افزایش غلظت نانو و افزایش زمان تماس، راندمان حذف افزایش می یابد، مناسب تربن pH برای حذف سیس-کلردان در شرایط ثابت زمان و غلظت نانو ذره برابر با 5 (9/91 درصد) می باشد (Pvalue=0.324). همچنین بهترین زمان برای بهینه ترین مقدار حذف سیس-کلردان 45 دقیقه (8/92 درصد) (Pvalue=0.112)، بهترین غلظت نانوذره برای بهینه ترین درصد حذف 100 میلی گرم (5/93 درصد) (Pvalue=0.069) و غلظت بهینه سیس-کلردان نیز 10 میلی گرم در لیتر (2/93 درصد) (Pvalue=0.2) انتخاب شد.
نتیجه گیری
فرآیندهای فتوکاتالیستی،توانایی بالایی در حذف سم کلردان و معدنی سازی موثر آن دارد و می توان از نانوی داپ شده به علت مقدار کم نانوی مصرفی، انرژی مصرفی پایین و راندمان بسیار بالا به عنوان یک جایگزین مناسب برای حذف سیس کلردان استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1710847 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!