تولید پشه های بالغ (Dip.: Culicidae) Culex pipiens آلوده به نماتود انگل (Strelkovimermis spiculatus (Nematoda: Mermithidae جهت کنترل به شیوه خود انتشاری

چکیده:
کنترل زیستی پشه های ناقل با استفاده از نماتودهای انگل حشرات به دلیل ماهیت ایمن و کم خطر روش، اهمیت خاصی در مدیریت تلفیقی پشه ها دارد. نماتود انگل Strelkovimermis spiculatus به طور طبیعی مراحل لارویCulex pipiensرا پارازیته می کند و در طبیعت به ندرت حشرات کامل Culex آلوده به این نماتود هستند. این پدیده کمیاب به عنوان راهی برای انتقال نماتود تصور می شود. پیش فرض مطالعه حاضر این بود که پشه های بالغ آلوده به نماتود را از طریق دست کاری های آزمایشگاهی می توان تولید کرد. سن میزبان و نسبت میزبان: انگل دو فاکتور اصلی مورد بررسی بودند. برای تعیین مرحله لاروی مناسب، لاروهای اواخر سن سه، اوایل و اواخر سن چهار و هم چنین برای برآورد نسبت بهینه میزبان: انگل، نسبت های 1:5 - 10:1 - 20:1 - 40:1 از لحاظ درصد استحصال پشه های بالغ آلوده باهم مقایسه شدند. میانگین زمان خروج نماتودها از حشرات کامل به منظور تعیین زمان مناسب رهاسازی اندازه گیری شد. برای کنترل کیفی، نسبت جنسی، تعداد و طول پسا انگل های خارج شده از حشرات کامل نیز محاسبه و مورد مقایسه قرار گرفتند. در نسبت 1:5 تنها لاروهای اواخر سن چهار به بالغین آلوده تبدیل شدند و حداکثر درصد بالغین آلوده 39/17 درصد از کل بالغین بود. نسبت 10:1 به عنوان نسبت آلوده سازی مرجع انتخاب شد (87/0P=). میانگین دوره زمانی از آلوده سازی تا خروج نماتودها از حشرات کامل، 51/0±37/7 روز به دست آمد. نسبت افراد ماده به کل در نماتودهای خارج شده از حشرات کامل برابر با 1:4/0 بود و تفاوت معنی داری بین طول نماتودهای حاصل از حشرات کامل و لاروها وجود نداشت )14/0(P=. آلوده ساختن انفرادی لاروهای اواخر سن چهار با نسبتآلوده سازی 10:1درآبگونه ای از سوسپانسیون نماتود و رهاسازی بالغین نر هفت روز پس از آلوده سازی، راهکاری عملی و مناسب برای کاربرد این نماتود در طبیعت است.
زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p1711301 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!