خوشه بندی خودکار داده های حاصل از نمونه برداری و ارزیابی شبکه فازی- عصبی جهت تخمین پراکندگی سفیدبالک پنبه Hem.:Aleyrodidae) Bemisia tabaci)

چکیده:
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی تراکم سفید بالک پنبه با روش شبکه ی فازی- عصبی مصنوعی در شهرستان بهبهان انجام گرفت. داده های مربوط به تراکم جمعیت سفید بالک پنبه از طریق نمونه برداری بر روی یک شبکه علامت گذاری شده مربعی با ابعاد 10×10 متر و در مجموع از 100 نقطه از سطح مزرعه به دست آمد. مختصات طول و عرض نقاط علامت گذاری شده سطح مزرعه به عنوان ورودی شبکه فازی- عصبی تعریف شد. خروجی نیز تعداد این آفت در آن نقاط بود. برای بررسی میزان حساسیت این روش به سطوح مختلف این آفت پس از جمع آوری نمونه ها از روش خوشه بندی اتوماتیک برای تعیین تعداد خوشه ها، و از شاخص دیویس و بولدین به عنوان معیار ارزیابی استفاده شد. به منظور جست و جوی فضای جواب خوشه بندی از الگوریتم ژنتیک استفاده شد. نتایج خوشه بندی بر اساس شاخص دیویس و بولدین (0.46) نشان داد که داده ها باید به سه خوشه تقسیم شود. نتایج نشان داد که در فازهای آموزش و آزمایش بین مقادیر ویژگی های آماری واریانس، توزیع آماری و میانگین مجموعه داده های واقعی و پیش بینی شده مکانی آفت توسط شبکه فازی - عصبی، تفاوت معنی داری وجود نداشت. نقشه های ترسیم شده نشان داد که پراکندگی این آفت به صورت تجمعی است و امکان کنترل متناسب با مکان را در مزرعه مورد مطالعه دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1711309 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!