تاثیر مکیدن غیرمغذی بر پاسخ های فیزیولوژیک و رفتاری ناشی از درد تزریق نوبت اول واکسن هپاتیت B در نوزادان ترم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مدیریت درد برای نوزادان اهمیت زیادی دارد. استفاده از روش های غیردارویی کنترل درد، می تواند در کاهش درد نوزادان موثر باشد. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر مکیدن غیرمغذی بر پاسخ های فیزیولوژیک و رفتاری درد واکسن هپاتیت B در نوزادان ترم بود.
روش تحقیق: در این مطالعه کارآزمایی بالینی که در سال 1394 در بیمارستان نهم دی تربت حیدریه انجام شد، 60 نوزاد واجد شرایط انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. برای نوزادان گروه آزمون، در طی واکسیناسیون، از مکیدن غیرمغذی استفاده شد و برای نوزادان گروه کنترل مداخله خاصی صورت نگرفت. پاسخ های فیزیولوژیک شامل ضربان نبض و درصد اشباع اکسیژن خون شریانی، اندازه گیری و مقیاس پاسخ های رفتاری درد نوزادان توسط پرسشنامه ثبت شد. داده ها پس از جمع آوری در نرم افزار SPSS (ویرایش 20) وارد گردید و به کمک آزمون های آماری تی مستقل، تی زوجی و کولموگروف- اسمیرونوف در سطح معنی داری 5درصد تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد، میانگین نمرات پاسخ های رفتاری نوزادان پس از مداخله، در دو گروه تفاوت آماری معنی داری داشت (05/0P<). از نظر میانگین تعداد نبض در دقیقه، قبل از مداخله اختلاف معنی داری بین گروه ها نبود (05/0P>)؛ اما نتایج آزمون تی نشان داد که در هر دو گروه پس از مداخله میانگین تعداد ضربان قلب افزایش معنی داری یافت (05/0P<). از نظر درصد اشباع اکسیژن خون، قبل از انجام مداخله بین دو گروه اختلاف معنی داری وجود نداشت (05/0P>)؛ اما با توجه به نتایج آزمون تی، میانگین درصد اشباع خون در گروه ها بعد از مداخله نسبت به قبل از آن تفاوت معنی داری یافت (05/0P<).
نتیجه گیری
مکیدن غیرمغذی می تواند بر کاهش درد نوزادان اثر داشته و به عنوان یک روش مناسب در مدیریت درد نوزادان استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1711669 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!