ارزیابی فعالیت مهارکنندگی نانوذره اکسید روی بر سویه های استاندارد و استافیلوکوکوس اورئوس و اشرشیاکلای جداشده از مواد غذایی

چکیده:
امروزه فشار روزافزونی جهت یافتن روش های جدید برای حفظ ایمنی میکروبی غذاها به وجود آمده است.توانایی ساخت نانو ذرات در شکل ها و سایزهای مختلف منجر به ایجاد دسته ی وسیعی از عوامل ضدمیکروبی شده است. این مطالعه باهدف مشخص کردن اثر ضد باکتریایی نانو ذرات اکسیدروی در غلظت های مختلف بر روی سویه های استافیلوکوکوس اورئوس و اشرشیاکلی استاندارد و جداشده از مواد غذایی انجام شد. در این مطالعه تجربی سوسپانسیونی از کشت مایع نانو اکسید روی تجاری در غلظت های مختلف تهیه شد و پس از آماده سازی سویه های میکروبی، حداقل غلظت مهارکنندگی رشد (MIC) و حداقل غلظت باکتری کشی (MBC) با استفاده از روش انتشار دیسک تعیین شد. بر اساس نتایج به دست آمده بیشترین قطر هاله های عدم رشد مربوط به غلظت μg/ml 5000 از نانوذره اکسید روی بود. میانگین قطر هاله های عدم رشد برای سویه های استاندارد اشرشیاکلی و استافیلوکوکوس اورئوس به ترتیب 5/20 و 4/17 و سویه های جداشده از مواد غذایی 4/18 و 4/15 میلی متر تعیین شد. ازنظر حساسیت، استافیلوکوکوس اورئوس بیشترین و اشرشیا کلی کمترین تاثیر را داشتند. نتایج مقایسه میانگین به روش دانکن (005/0P <) نشان داد که زمان ها با یکدیگر تفاوت معنی داری داشته و در رتبه های متفاوتی قرار دارند. در بین زمان ها، زمان صفر بیشترین و زمان 240 کمترین OD را داشته است. یافته های این مطالعه نشان داد که از نانو ذرات اکسید روی برای مهار باکتری های یادشده می توان استفاده نمود و پتانسیل مناسبی برای جایگزینی مواد نگه دارنده جهت جلوگیری از فساد مواد غذایی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1711906 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!