ارزیابی میزان فنل و فلاونویید کل ،عملکرد آنتی اکسیدانی، اثرضد دردی و ضد التهابی عصاره های گیاه دارویی (basillicum var. purpurescens .Ocymum) بر موش های صحرایی نر در مقایسه با داروهای اپیوئیدی(مرفین)

چکیده:
این تحقیق به منظور ارزیابی میزان فنل و فلاونویید کل، عملکرد آنتی اکسیدانی، اثر ضددردی و ضدالتهابی عصاره گیاه دارویی ریحان بنفش ( basillicum var. purpurescens.Ocymum) بر موش های صحرایی نر در مقایسه با داروهای اپیوئیدی (مرفین) انجام گرفت. در این مطالعه از موش های صحرایی نرنژاد ویستاردرمحدوده وزنی250±10 گرم استفاده گردید. به صورت تصادفی موش ها به پنچ گروه ده تایی تقسیم بندی شدند. گروه کنترل درمان شده با اسید استیک (1/0 میلی گرم بر کیلوگرم)، گروه های درمان شده با عصاره اتانولی ریحان با دوز های 7/0 و 9/0 و 1 میلی گرم/ کیلوگرم، مورفین (1/0 میلی گرم بر کیلوگرم) و تست ریتینگ استفاده شد. محتوای فنول و فلاونوئید کل در عصاره های آبی و اتانولی گیاه به ترتیب با روش های معرف فولین-سیوکالتیو و رنگ سنجی کلرید آلومینیوم، فعالیت آنتی اکسیدانی با استفاده از روشDPPH ارزیابی گردید. پروستاگلاندین PGE2 و سطح سرمی آنزیم SOD با کیت الایزا مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد عصاره اتانولی گیاه نسبت به عصاره آبی از بیشترین ترکیبات ثانویه فنلی (mg EGA/g 5/51±3/288) و فلاونوییدی (mg EQU/g 04/1±7/154) برخوردار بود و به واسطه کثرت سنتز متابولیت های ثانوی از بیشترین میزان مهار رادیکال های آزاد برخوردار بود (1/4±4/79). همبستگی مثبت معنی داری بین محتوای فنل و فلاونوئید کل گیاه با میزان ظرفیت آنتی اکسیدانی کل و درصد جاروب کنندگی رادیکال آزاد وجود داشت. (9/0r<، 05/0P<). با افزایش دوز تجویزی از عصاره ریحان، دردهای مزمن ایجاد شده کاهش چشمیگیری پیدا می کند (001/0.(P≤ همچنین سطح سرمی PGE2 در گروه های تیمار شده با عصاره ریحان و مرفین کاهش قابل توجهی را نسبت به گروه تیمار نشده نشان داد (036/0P=). سطح SOD نیز در گروه های درمان شده با عصاره نزدیک به گروه مورفین مشاهده شد (05/0P<). اثرات ضددردی و ضدالتهابی این عصاره از لحاظ آماری نزدیک به اثرات مرفین مشاهده شد. نتایج به دست آمده در تایید استفاده های سنتی گیاه به عنوان آنتی اکسیدان و ضدالتهاب قوی در درمان بیماری های التهابی و تسکین دردهای طولانی مدت مثل داروهای اپیوئیدی می باشد
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p1712522 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!