فهرست مطالب

نشریه اکوفیتو شیمی گیاهان دارویی
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 17، بهار 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/03/21
  • تعداد عناوین: 8
|
  • لیلی صفایی*، ابراهیم شریفی عاشورآبادی، داود افیونی صفحات 1-15
    به منظور بررسی اثر کودهای شیمیایی و دامی و تلفیق آنها بر ترکیبات فیتوشیمیایی اسانس آویشن دنایی، آزمایشی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با 3 تکرار و 12 تیمار شامل: مقادیر مختلف کودهای شیمیایی نیتروژن، فسفر و پتاسیم در سه سطح، کود دامی در چهار سطح، تلفیق کودهای شیمیایی و دامی در 4 سطح و شاهد (بدون کود) انجام شد. اسانس نمونه ها با استفاده از روش تقطیر با آب (طرح کلونجر) استخراج و توسط دستگاه GC/MS مورد شناسایی قرار گرفت. میزان فنل کل با استفاده از روش اسپکتروفوتومتری ارزیابی گردید. نتایج بررسی ها نشان داد که با کاربرد 40 کیلوگرم نیتروژن، 32 کیلوگرم فسفر پتاسیم به همراه 25 تن کود دامی در هکتار، اسانس گیاه از بیشترین بازده فنلی (17/57 کیلوگرم در هکتار)، درصد اسانس (88/3 درصد) و میزان تیمول (68/86 درصد) برخوردار بود. همچنین بالاترین درصد کارواکرول (11/10 درصد) با کاربرد 25 تن در هکتار کود دامی به دست آمد. در تمامی تیمارها اجزای اصلی اسانس شامل: تیمول، کارواکرول و ای -کاریوفیلن بود و تیمارها بر نوع ترکیبات متشکله اسانس اثری نداشت. همبستگی منفی و معنی‏داری بین تیمول با کارواکرول و ای- کاریوفیلن مشاهده گردید. یافته های این تحقیق، چشم انداز امیدبخشی در راستای کاهش مصرف کودهای شیمیایی و جایگزینی آن با کودهای زیستی و آلی را اثبات کرد و نشان داد که کمیت و کیفیت تولید در سیستم تغذیه تلفیقی، می‏تواند وضعیت مطلوب‏تری نسبت به سیستم‏های شیمیایی رایج یا ارگانیک داشته باشد. بنابراین ممکن است استفاده از این سیستم، راهی مناسب به سمت کشاورزی پایدار باشد.
    کلیدواژگان: آویشن دنایی، اسانس تیمول، عملکرد فنلی، کارواکرول، کود تلفیقی
  • بهمن حسینی*، حمیده نیکخواه امیر آباد، محمد فتاحی، یوبرت قوستا صفحات 16-29
    گیاه چویل متعلق به تیره چتریان و با نام علمی .(Schlecht.) Boiss.Ferulago angulata شناخته می شود. با توجه به وجود مونوترپن های هیدروکربنی مثل آلفا-پینن و بتا-پینن، این گیاه در صنایع عطرسازی و داروسازی کاربرد وسیعی دارد. به منظور ازریابی و مقایسه کمیت و کیفیت مواد موثره فیتوشیمیایی اسانس، گیاه مورد نظر از ارتفاعات مختلف (2500، 3000 و 3500 متر) و مراحل فنولوژیکی مختلف رویشی، گلدهی و بذردهی جمع آوری گردید. مواد متشکله اسانس گیاه با استفاده از روش تقطیر با آب استخراج و توسط دستگاه گاز گروماتوگرافی و گاز کروماتوگرافی متصل به طیف سنج جرمی مورد آنالیز قرار گرفتند. برای اندازه گیری فعالیت آنتی اکسیدانی کل از روش DPPH و اسپکتروفتومتر در طول موج 570 نانومتر استفاده گردید. نتایج آنالیز اسانس نشان داد با افزایش ارتفاع به ویژه در مرحله تشکیل میوه، گیاه از بیشترین میزان استراگول و کیفیت برخوردار بود و به ترتیب مواد موثره استراگول (43/33 درصد)، توجن (19/21 درصد)، سیس– بتا– اوسیمن (91/15 درصد)، ترپینن–4–ال (49/14 درصد) و بتا-پینن (67/12 درصد)، بالاترین میزان مواد اسانس را تشکیل دادند. میزان استراگول در مراحل مختلف رشدی و ارتفاعات مختلف در محدوده 4/33-0 درصد بدست آمد. ترکیب توجن فقط در گیاهان جمع آوری شده در ارتفاع 2500 متری یافت شد و در محدوده 19/21-67/2 درصد مشاهده گردید. درصد سیس-بتا اوسیمن در گیاهان جمع آوری شده در مراحل رشدی مختلف و از ارتفاعات متفاوت در محدوده بین 91/15–92/2 درصد مشاهده گردید. نتایج نشان داد که فعالیت آنتی اکسیدانی گیاه در ارتفاع 2500 متری و مرحله گلدهی دارای بیشترین عملکرد آنتی اکسیدان می باشد. بیشترین فعالیت آنتی اکسیدانی در مرحله گلدهی و در ارتفاع 3000 متری بدست آمد. می توان چنین نتیجه گیری کرد که حداکثر فعالیت آنتی اکسیدانی گیاه چویل در مرحله گلدهی و در ارتفاع 3000 متری مشاهده گردید.
    کلیدواژگان: آنتی اکسیدان، اسانس، ارتفاعات دنا، چویل، مراحل مختلف رشدی
  • حسن فیضی*، زهره حسینی دشمن زیاری، صفیه وطن دوست جرتوده، مسعود علی پناه صفحات 30-39
    گیاه معطر پونه با نام علمی (Mentha longifolia L. Hudson.) متعلق به تیره نعناعیان (Lamiaceae) دارای خواص دارویی محرک، مقوی، ضداسپاسم، ضدنفخ، قابض و آرام بخش می باشد. این تحقیق با هدف بررسی و مقایسه کمیت و کیفیت ترکیب های شیمیایی اسانس پونه در مناطق مختلف استان های فارس و خراسان رضوی انجام گرفت. در این مطالعه سرشاخه های گل دارگیاه در تابستان 1394 از ده رویشگاه های طبیعی از دو استان جمع آوری گردید. استخراج اسانس ها با استفاده از دستگاه کلونجر و به روش تقطیر با آب انجام و ترکیبات شیمیایی اسانس ها با استفاده از دستگاه های GC و GC/MS شناسایی شدند. بیشترین میزان بازده اسانس مربوط به رویشگاه چناران، مشهد و کاشمر در استان خراسان رضوی تعیین شد. در مجموع در اسانس پونه 34 ترکیب شناسایی شدند که بیشترین میزان 1و8-سینئول (47/36 درصد) و منتول (3/16 درصد) در رویشگاه فسا، بیشترین میزان پولگون (2/45-5/49 درصد) به ترتیب در منطقه کوار و بوانات، پیپریتون اکسید به ترتیب در دو رویشگاه کازرون و فسا از بیشترین مقدار (7/15-3/18 درصد) برخوردار بود و در نهایت میزان پیپریتنون (34/55 درصد) از بیشترین مقدار در منطقه کازرون برخوردار بود. پونه به علت حضور ترکیبات متعدد دارای پتانسیل قابل توجهی در برنامه های اصلاحی و اهلی سازی می باشد. لذا با توجه به اینکه رویشگاه مشهد از بیشترین بازده اسانس و مقادیر بالای پولگون برخوردار بود، می تواند در برنامه های اصلاحی آینده مورد
    کلیدواژگان: اسانس، پونه، پولگون، خراسان رضوی، فارس
  • زهرا کریمی*، سعدالله هوشمند، عبدالرحمن محمدخانی، کاظم یوسف زاده صفحات 40-57
    گونه های مختلف جنس آویشن به دلیل پتانسیل سنتز متابولیت های ثانویه تیمول و کارواکرول از مصارف گسترده دارویی برخوردارند. این تحقیق به منظور بررسی تاثیر زمان های مختلف برداشت (شروع گلدهی ، 50 درصد و 100 درصد گلدهی) بر کمیت و کیفیت اسانس دو گونه از آویشنT. lancifolius و armeniacus T. به صورت یک آزمایش گلدانی و با استفاده از طرح آزمایشی کاملا تصادفی با سه تکرار در سال 1394 در دانشگاه شهرکرد اجرا شد. سرشاخه های هوایی گیاه طی سه مرحله برداشت گردید، استخراج اسانس با استفاده از دستگاه تقطیر با آب (طرح کلونجر) و آنالیز مواد موثره با استفاده از دستگاه GC/MS انجام گرفت. نتایج نشان داد در فاز کامل گلدهی، گونه ها از بیشترین مقدار محتوای اسانس برخوردار بودند . بیشترین میزان تیمول (62 درصد) در مرحله شروع گلدهی و بیشترین میزان سیترونلول (2/30 درصد) در فاز نیمه و کامل گلدهی گیاه T. lancifolius گزارش گردید. بیشترین میزان کارواکرول (44-45 درصد) به ترتیب در مراحل شروع و نیمه گلدهی گیاه T. armeniacus و بیشترین میزان 1و8- سینئول (4/14 درصد) در فاز گلدهی کامل گزارش گردید. نتایج بیانگر آنست که کمیت و کیفیت مواد موثره اسانس بسته به نوع گونه و زمان های مختلف رشد و نمو متفاوت بوده و به تناسب آن نیز می تواند از عملکردهای متفاوت دارویی برخوردار باشد.
    کلیدواژگان: آویشن، اسانس، تیمول، فنولوژی، کارواکرول
  • وحید نوروزی، سعید یوسف زاده*، کمال سادات اسیلان، سیروس منصوری فر صفحات 52-66
    در این تحقیق به منظور بررسی خصوصیات کیفی پنج جمعیت پونه (Mentha longifolia ( L.) Hods. subsp. longifolia) در پنج رویشگاه، آزمایشی در قالب طرح کاملا تصادفی در سال 1394 در سه تکرار انجام گردید. در هر رویشگاه نمونه های گیاهی در یک کوادرات 5/0× 5/0 مترمربع از سطح خاک کف بر و در هر منطقه تعداد 3 نمونه برداری انجام گرفت که در محدوده ارتفاعی 1100 تا 1300 واقع در استان آذربایجان شرقی قرار داشتند. در کلیه مناطق، نمونه گیری در زمان گلدهی کامل انجام شد. میزان اسانس با استفاده از روش تقطیر با آب (طرح کلونجر) اندازه گیری شد و محتوای کلروفیل (a، b، و کل)، کارتنوئید، فلاونوئید و آنتوسیانین کل به ترتیب با استفاده از روش های اسپکتوفتومتری مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد میزان اسانس، فلاونوئید کل کلروفیل، کارتنوئید و آنتوسیانین کل به طور معنی داری تحت تاثیر رویشگاها ی مختلف قرار گرفتند. بیشترین میزان اسانس، کلروفیل، کارتنوئید، آنتوسانین و فلاونوئید از گیاهان برداشت شده از رویشگاه بنگین بدست آمد. درصد اسانس در جمعیت بنگین (25/2 درصد) در مقایسه با جمعیت سایر رویشگاه ها بیش از 100 درصد بود. میزان نیتروژن و ماده آلی و بافت خاک در رویشگاه بنگین تاثیر مثبتی در افزایش میزان اسانس و میزان رنگدانه های فتوسنتزی داشت. به دلیل میزان بیشتر نیتروژن، ماده آلی و بافت لومی خاک، میزان کلروفیل a، b و کل و کارتنوئید کل در گیاهان جمعیت بنگین در مقایسه با جمعیت کشک سرا تقریبا دو برابر بیشتر بود. به دلیل ارتفاع پایین تر مناطق کشک سرا و درویش محمد کمترین میزان آنتوسیانین و فلاونوئید در اینرویشگاه هامشاهده گردید.به طورکلی، جمعیت بنگین دارای بیشترین صفات کیفی مورد مطالعه بود. بنابراین با استفاده از این جمعیت می توان ارقامی با خصوصیات مطلوب زراعی تولید کرد.
    کلیدواژگان: آذربایجان، آنتوسیانین، اسانس، پونه، فلاونوئید، کلروفیل، مرند
  • حسین بتولی*، عبدالرسول حقیر ابراهیم آبادی، ایمان کریمی، اسماء مازوچی صفحات 65-78
    جنس «کک کش» (Pulicaria Gaerth.) متعلق به تیره کاسنی (Asteraceae)، دارای گونه های بوته ای متعددی است که تاکنون بالغ بر صد گونه از این جنس در جهان و پنج گونه از ایران گزارش شده است. در این تحقیق ترکیب های شیمیائی اسانس گیاه «کک کش بیابانی» (Pulicaria gnaphalodes(Vent.) Boiss.) منطقه برزک کاشان مورد بررسی قرار گرفته است. این گونه در نواحی وسیعی از مناطق مرکزی، غربی و شرقی ایران، به ویژه اراضی آبرفتی دامنه ارتفاعات کوهستانی، دارای رویشگاه های طبیعی است. سرشاخه های هوایی و گل دار گیاه در سال 1393 از گستره رویشگاه های طبیعی (واقع در ارتفاعات 2100 متری برزک کاشان)، جمع آوری و در شرایط آزمایشگاه خشک و به روش تقطیر با آب (طرح کلونجر) اسانس گیری شدند. برای شناسایی ترکیب های تشکیل دهنده اسانس، از دستگاه های گاز کروماتوگرافی (GC) و گاز کروماتوگرافی متصل شده به طیف سنج جرمی (GC/MS) استفاده شد. راندمان اسانس سرشاخه های گل دار گیاه در شهریورماه، 045/0 وزنی/وزنی بدست آمد. 36 ترکیب شیمیایی در اسانس گیاه شناسایی شدند. اجزای اصلی اسانس شامل: 1، 8- سینئول (93/22 درصد)، آلفا- پینن (13/8 درصد)، آمورفا-4، 9- دی ان-2- ال (36/8 درصد) و میرتنول (24/7 درصد) بودند. بخش عمده ترکیب های تشکیل دهنده اسانس اندام های هوایی گیاه، مونو ترپن های اکسیژن دار بودند. این در حالی است که سسکوئی ترپن های هیدروکربنی، کمترین اجزاء اسانس را به خود اختصاص دادند.
    کلیدواژگان: اسانس، ترکیب های شیمیائی، 1، 8- سینئول، کاشان، کک کش بیابانی، مونوترپن ها
  • هادی کوهساری*، حمیده خرمالی، عایشه خرمالی صفحات 78-90
    این تحقیق به منظور ارزیابی فیتوشیمیایی و فعالیت ضدباکتریایی عصاره اتانولی گیاه دارویی گل راعی جمع آوری شده از دو رویشگاه استان مازندران واقع در شمال کشور انجام شد. سرشاخه های گلدار این گیاه از رویشگاه ها فرح آباد ساری و پاشاکلا آمل طی ماه های تیر تا مهرماه 1394 جمع آوری و پس از استخراج عصاره اتانولی، محتوای کل فنلی و فلاونوئیدی عصاره اتانولی این گیاه با روش رنگ سنجی و به ترتیب با استفاده از معرف فولین سیوکالتو و کلرید آلومینیوم تعیین شد. برای سنجش پتانسیل فعالیت آنتی اکسیدانی از واکنش با رادیکال DPPH استفاده شد. ارزیابی فعالیت ضدباکتریایی با روش چاهک و کمترین غلظت مهارکنندگی و باکتری کشی عصاره گیاه مذکور با روش میکرودایلوشن تعیین شد. نتایج نشان داد که محتوای کل فنلی و فلاونوئیدی و ظرفیت آنتی اکسیدانی گیاه جمع آوری شده از رویشگاه فرح آباد ساری نسبت به پاشاکلا آمل بیشتر بود. کمترین غلظت مهار کنندگی عصاره گیاه گل راعی جمع آوری شده از رویشگاه فرح آباد ساری علیه استافیلوکوکوس اورئوس، باسیلوس سرئوس، شیگلا دیسانتری و اشریشیا کلی به ترتیب 12، 12، 190 و 390 میکروگرم بر میلی لیتر به دست آمد در حالی که این مقادیر برای گیاه جمع آوری شده از رویشگاه آمل به ترتیب 24، 24، 780 و 1560 میکروگرم بر میلی لیتر بود. این نتایج در روش چاهک نیز تایید شد. با توجه به محتوای بالای ترکیبات فنلی و فلاونوئیدی در گیاه جمع آوری شده از منطقه فرح آباد، فعالیت ضدباکتریایی بیشتر این گیاه را می توان به وجود این ترکیبات نسبت داد.
    کلیدواژگان: آنتی اکسیدان، آنتی باکتریال، فنل و فلاونوئید کل، گل راعی (، Hypericum perforatum L)، مازندران
  • سولماز فخاری، عیسی بیله جانی، آرش خاکی*، اصغر رجب زاده، معصومه مازندرانی صفحات 91-104
    این تحقیق به منظور ارزیابی میزان فنل و فلاونویید کل، عملکرد آنتی اکسیدانی، اثر ضددردی و ضدالتهابی عصاره گیاه دارویی ریحان بنفش ( basillicum var. purpurescens.Ocymum) بر موش های صحرایی نر در مقایسه با داروهای اپیوئیدی (مرفین) انجام گرفت. در این مطالعه از موش های صحرایی نرنژاد ویستاردرمحدوده وزنی250±10 گرم استفاده گردید. به صورت تصادفی موش ها به پنچ گروه ده تایی تقسیم بندی شدند. گروه کنترل درمان شده با اسید استیک (1/0 میلی گرم بر کیلوگرم)، گروه های درمان شده با عصاره اتانولی ریحان با دوز های 7/0 و 9/0 و 1 میلی گرم/ کیلوگرم، مورفین (1/0 میلی گرم بر کیلوگرم) و تست ریتینگ استفاده شد. محتوای فنول و فلاونوئید کل در عصاره های آبی و اتانولی گیاه به ترتیب با روش های معرف فولین-سیوکالتیو و رنگ سنجی کلرید آلومینیوم، فعالیت آنتی اکسیدانی با استفاده از روشDPPH ارزیابی گردید. پروستاگلاندین PGE2 و سطح سرمی آنزیم SOD با کیت الایزا مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد عصاره اتانولی گیاه نسبت به عصاره آبی از بیشترین ترکیبات ثانویه فنلی (mg EGA/g 5/51±3/288) و فلاونوییدی (mg EQU/g 04/1±7/154) برخوردار بود و به واسطه کثرت سنتز متابولیت های ثانوی از بیشترین میزان مهار رادیکال های آزاد برخوردار بود (1/4±4/79). همبستگی مثبت معنی داری بین محتوای فنل و فلاونوئید کل گیاه با میزان ظرفیت آنتی اکسیدانی کل و درصد جاروب کنندگی رادیکال آزاد وجود داشت. (9/0r<، 05/0P<). با افزایش دوز تجویزی از عصاره ریحان، دردهای مزمن ایجاد شده کاهش چشمیگیری پیدا می کند (001/0.(P≤ همچنین سطح سرمی PGE2 در گروه های تیمار شده با عصاره ریحان و مرفین کاهش قابل توجهی را نسبت به گروه تیمار نشده نشان داد (036/0P=). سطح SOD نیز در گروه های درمان شده با عصاره نزدیک به گروه مورفین مشاهده شد (05/0P<). اثرات ضددردی و ضدالتهابی این عصاره از لحاظ آماری نزدیک به اثرات مرفین مشاهده شد. نتایج به دست آمده در تایید استفاده های سنتی گیاه به عنوان آنتی اکسیدان و ضدالتهاب قوی در درمان بیماری های التهابی و تسکین دردهای طولانی مدت مثل داروهای اپیوئیدی می باشد
    کلیدواژگان: آنتی اکسیدان، درد، داروهای اپیوئیدی (مرفین)، فعالیت SOD، فنل و فلاونویید کل، ریحان
|
  • Safaei Leily *, Ebrahim Sharifi Ashoorabadi, Davood Afiuni Pages 1-15
    In order to study the effect of chemical fertilizer, manure and their combination on phytochemistry of Thymus daenensis L., this research was coducted using a randomized complete block design with split plot in time layout including 12 treatments and 3 replications. Treatments were 3 rates of N. P. K chemical fertilizers, 4 rates of manure fertilizer, combination of chemical fertilizer and manure in four rates and control (no fertilizer application). The essential oil was extracted by hydro distillation method by using a Clevenger-type apparatus and were analyzed by GC and GC-MS. The total phenols were measurred by spectrophotometry. The results were showed that the highest phenolic content (57.17 kg/ha), essential oil yeild (3.88%) and thymol (86.68%) were obtained by application of 40 kg N, 32 kg P and 32 kg K combined with 25 ton/ha manure , but the highest carvacrol percentage (10.11%) obtained by application of 25 ton/ha manure. In all treatments the thymol, carvacrol and e-caryophyllene were the main essential oil components and different treatments had no effect on essential oil composition. There is a negative significant correlation was observed between thymol with carvacrol and e-caryophyllene. This findings may provide a hopeful perspective to replacing chemical fertilizers by organic fertilizers. In conclusion, the quantitative and qualitative yield in combined applicaion of chemical and organic fertilizers may be superior than chemical or organic systems alone and it can be concluded that this combined system is adapted with sustainable agriculture.
    Keywords: Combined fertilizer, Essential oil, Phenole, Thymol, Thymus daenensis L
  • Bahman Hosseini *, Hamedeh Nikhkhah Amirabad, Mohammad Fattah, Yort Gosta Pages 16-29
    Ferula angulata (Schltdl.) Boiss. is belongs to Apiaceae family, due to presence of major monoterpenes such as α-pinene and β-pinene are widely used in perfume and pharmacological industries. In order to evaluation of essential oil variation of plant, the samples were collected in different stages (vegetative, flowering and seeding) from 2500, 3000 and 3500 m above sea level. The essential oils were extracted with water distillation method and were analyzed by using GC and GC/MS and the antioxidant activity was determined by DPPH method. Results were showed that in high altitude at fruit set stage, the content of estragole (33.43%), thujone (21.19%), cis-β-Ocimene (15.91%) terpinen-4-ol (14.49 %) and β-pinene (12.69%) were increased. The amount of estragole at various growing stage and at 2500 m altitude was 0 - 33.4 %. Thujone was found only at 2500 m altitude (2.67-21.19%). cis-β-ocimene at various growing stage and at different altitudes were found (2.92-15.91%). Result demonstrated that the plant had the highest antioxidant activity in 2500 -3000m altitude, especially in flowering stage. It can be concluded that the highest essential oil in Ferulago angulata obtained at flowering stage in high level of altitude.
    Keywords: Altitude, Antioxidant, Essential oil, Ferulago angulata, Growth stages
  • Hassan Feizi *, Zohre Hoseeini, Safiyeh Vatandoost Jertoodeh, Masoud Alipanah Pages 30-39
    Mentha longifolia (L.) Hudson. is belongs to Lamiaceae family which has been used as antiseptic, anti inflammation , astringent , tonic, antispasmodic, carminative and calming. The current experiment was aimed to comparision of quality and quantities of plant essential oil in different parts of Fars and Khorasan Razavi provinces. The aerial parts of plant in blooming were collected from ten natural regions in two provinces during summer 2015 . The essential oils were extracted by using water distillation method and were analyzed by GC and GC/MS. Results were showed that the highest essence efficiency of M. longifolia were reported from Chenaran, Mashhad and Kashmar regions in Khorasan province. The highest of 1,8-cineole (36.47%) and mentole (16.3%) were reported from Fasa region, but pulegon with 45,2-49.5% were obtained from Kuvar and Bavanat region, respectively and finaly the highest of piperiton oxide (18.3%) and piperitenone (55.3%) were reported from Kazerun region in Fars province. So in conclusion, the M.longifolia due to the presence of more variation multiple compounds have significant potential for use in domestication and breeding programs.
    Keywords: Essential oil, Fars, Khorasan Razavi, Mentha longifolia L, Piperitenone, Pulegun
  • Zahra Karimi Dastgerdy *, Sadula Houshmand, Abdulraman Mohmmad, Kazem Yousefzadeh Pages 40-57
    Thymol and carvacrol are two valuable secondary metabolites which are importance in medicinal use. This study aimed to investigate the effect of different harvesting times (pre blooming, 50% in blooming and 100% in blooming) on quantity and quality of T. armeniacus and T. lancifolius essential oil in pot experiment by using a completely randomized design in three replications during 2015 from Shahrekord University. The aerial parts of plants were collected in three times and the essential oils were extracted by hydro distillation (Clevenger apparatus) and were analyzed by using GC/MS. . The results were showed that in full blooming stages of plants had the highest of essential oil yield. The highest content of thymol (62%) was obtained in pre blooming and citronelol (30%) in 50% and full blooming of T. lancifolius. The highest carvacrol (44-45%) were obtained in 50% and full blooming stage of T. armeniacus, respectively. In conclusion, the variation species and harvesting times of plants were affected on quality and the function of essential oils.
    Keywords: Carvacrol, Essential oils, Harvest time, Thymol, Thymus
  • Vahid Noroozi, Saeed Yousefzadeh *, Kama Lsadat Asilan, Sirius Mansourifar Pages 52-66
    In this research to determine the qualitative phytochemical characteristics of Mentha longifolia (L.) Hods. subsp. longifolia populations in different habitats , an experiment was conducted as completely randomized design with three replications during 2015. Aerial parts of plants were collected in different habitats of plant (Farfar, Yekan-Sadi, Bengin, Koshksara and Darvishmohammad - 1100 to 1300 m) in East Azerbaijan province and the plant samples removed under ground in 0.5×0.5 quadrate. Essential oils were extracted by hydro distillation method. The phytochemical analyses: total phenol, flavonoide, anthocyanine, caretenoide and chlorophyll were measured by using spectrophotometric technique. The results were showed that the amount of essential oil yield, total flavonoids, phenol, chlorophyll, carotenoid and anthocyanin content had high variation in different regions, but in Bengin population the plant had the highest content of these metabolites, respectively. In conclusion showed that the Bengin region had high altitude, with the highest nitrogen and organic matter content of soil and there was the positive correlation between the increasing of essential oil and another secondary metabolites of plant with the photosynthetic pigments contents. So due to high levels of plant metabolites compounds in Bengin population, this population of plant in this region can be produced cultivars with desirable crop traits.
    Keywords: Essential oil, Habitats, Phytochemistry, Marand, Mentha longifolia (L.) Hods. subsp. longifolia
  • Hosain Batoli *, Abdulrasul Haghir-Ebrahimabadi, Eman Karimi, Asma Mazooch Pages 65-78
    Pulicaria Gaerth. is belongs to Asteraceae family with more than 100 species in the world , it had 5 shrub species in Iran. In this investigation the aerial parts of Pulicaria gnaphalodes (Vent.) Boiss. in blooming were collected from Brzok in Kashan region-1900m in summer 2014 and dried in the shade at room temperature. The essential oil was extracted by hydro distillation method (Clevenger-type apparatus) and were analysed by using GC and GC-MS. The essential oil yield of plant was obtained 0.045 % (w/w) which had 36 components. The oxygenated monoterpens such as: 1,8-cineole (22.93%), amorpha-4,9-dien-2-ol (8.36%) and myrtenol (8.13%) were the major components of the plant essential oil, respectively.
    Keywords: Chemical Composition, 1, 8-cineole, Essential oil, Monoterpens, Pulicaria gnaphalodes
  • Hadi Koohsari *, Hamide Khormali, Ayeshe Khormali Pages 78-90
    This study was carried out to evaluate the phytochemical, antioxidant and antibacterial activity of Hypericum perforatum L., the aerial parts of plant were collected from two sites in Mazandaran province (Farahabad Sari and Pashakola Amol) during July to October 2015. Total phenol and flavonoid contents were determined by colorimetric method using the Folin-Ciocalteu reagent and aluminum chloride respectively. The antioxidant activity was measured by DPPH method and then the antibacterial activity was performed by agar well diffusion, minimum inhibitory concentration (MIC) and minimum bactericidal concentration (MBC) of plant extract were determined by broth micro dilution tube method. The results were showed that the total phenolic and flavonoid content and then the antioxidant capacity of plant from Sari region was more than in Amol region. The MIC values which obtained fromSari against Staphylococcus aureus, Bacillus cereus, Shigella dysentery and E. coli were 12, 12, 190 and 390 µg/ml respectively, while these values from Amol were 24, 24, 780 and 1560 µg/ml respectively, which results were also confirmed in agar well diffusion method and then in conclusion the plant extract from Sari region had the highest content of secondary metabolites , antioxidant and antibacterial activity against tested bacteria and there is the direct correlation between phyto chemistry and their antioxidant and antibacterial activity of plant.
    Keywords: Antioxidant, Antibacterial, Hypericum perforatum L, Mazandaran Province, Total flavonoids, phenolic
  • Solmaz Fakhari, Isa Bilejani, Arash Khaki *, Asghar Rajabzadeh, Masoumeh Mazandarani Pages 91-104
    This study was carried out to evaluate the total flavonoide, phenols, antioxidant, anti-pain and anti-inflammatory in different extracts of Ocimum ebasillicum var. purpurescens in comparison with opioid drug (morphine) in male rats. The male Wistar rats with 250±10 g weighing was used and randomly divided to five groups. Group I (treated by 0.1mg/kg acetic acid, II-IV (treated by 0.7, 0.9 and 1 mg/kgof plantextract) , V (treated by 0.1 mg/kg morphine) and evaluated by Writhing test. The total phenol and flavonoids content was evaluated by follin-ciocalteus reagent, Ammonium chloride, the antioxidant activity was measured by DPPH method and serum levels of PGE2 and SOD activity measured by ELISA Kits. According to results, the ethanol extract of plant had more content of secondary metabolites with total phenol (288.3±51.5 mg EGA/g) content, flavonoide content (154.7±1.04mg EGU/g) and the highest ability of free radicals scavenging (79.4±4.1%). There was a significant correlation between phenol- flavonoid ingredients to antioxidant activity rate and free radicals scavenging of plant (P
    Keywords: Antioxidant, Flavonoid, Phenol, Ocimum basilicum, Pain, Opioid drugs (morphine), SOD activity