بررسی اثرات ضد میکروبی جدایه ویسلا سیباریا و پالیده های حاصل از فازهای مختلف رشد آن

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
باکتری های اسیدلاکتیک نقش مهمی در تولید و نگهداری مواد غذایی تخمیری ایفا می کنند. این مطالعه باهدف ارزیابی خواص ضد میکروبی یکی از باکتری های اسیدلاکتیک غالب جداشده از خمیرترش آرد جو برعلیه برخی از شاخص های میکروبی غذازاد انجام گردید.
مواد و روش کار
در این مطالعه تجربی که در سال های 1394 و 1395 در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان انجام شد، پس از شناسایی مولکولی جدایه لاکتیکی غالب خمیرترش آرد جو، اثر ضد میکروبی جدایه مذکور و همچنین پالیده های خام و خنثی شده حاصل از فازهای رشد لگاریتمی و سکون آن بر اساس روش های انتشار در دیسک و میکرودایلوشن (ضد باکتریایی) و همچنین کشت دولایه و لکه گذاری سوسپانسیون اسپور (ضد قارچی) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه، تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
توالی یابی محصولات PCR، منجر به شناسایی ویسلا سیباریا به عنوان یکی از جدایه های لاکتیکی غالب خمیرترش آرد کامل جو شد. نتایج ارزیابی اثر ضد باکتریایی نیز حاکی از بروز معنی دار (0/05>P) بیشترین تاثیر بازدارنده این جدایه و همچنین پالیده خام حاصل از فاز رشد لگاریتمی آن بر روی باسیلوس سوبتیلیس در مقایسه با سایر شاخص های باکتریایی بود. علاوه بر این، مشخص شد که ویسلا سیباریا و پالیده های کشت آن از قابلیت ضد قارچی مناسبی برعلیه آسپرژیلوس فلاووس و آسپرژیلوس نایجر برخوردار هستند.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این پژوهش، می توان از جدایه لاکتیکی ویسلا سیباریا و پالیده های کشت آن به عنوان نگه دارنده زیستی در کنترل رشد برخی از شاخص های میکروبی در صنایع غذایی و دارویی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1714250 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!