اثربخشی مداخلات کنترل مهندسی و غیر مهندسی برسطوح ریسک مخاطرات و شاخص های ایمنی بهداشتی در یکی از صنایع سرامیک سازی

پیام:
چکیده:
مقدمه
توسعه فناوری بویژه در صنایع مخاطره آمیز سبب شده است که فلسفه ایمنی از رویکرد پس از وقوع به رویکرد پیش از وقوع تغییر یابد. رویکرد جدید بر پایه شناسایی وکنترل ریشه ای حوادث وبیماری های شغلی پیش از وقوع آنهاست لذا این مطالعه با هدف بررسی ومقایسه اثربخشی مداخلات کنترلی مهندسی وغیر مهندسی بر روی سطوح ریسک و شاخص های ایمنی بهداشتی در یکی از صنایع سرامیک سازی انجام پذیرفت.
روش بررسی
روش بررسی این مطالعه از نوع پیش از مداخله و پس از مداخله است. پس از شناسایی وارزیابی اولیه خطرات توسط تیم کارشناسی و با استفاده از تکنیکFMEA 6 بعدی، راهکارهای اصلاحی با اعمال سه روش کنترلی مهندسی، غیرمهندسی وتوام انجام و پس از گذشت 5 ماه از اجرای مداخلات ،سیستم بار دیگر ارزیابی و RPN2 بدست آمد و سطح شاخص های ریسک قبل وبعد از اجرای انواع کنترل ها بررسی گردید .
یافته ها
در مجموع 163ریسک در صنعت مربوطه در 8 واحد کاری شناسایی گردید. واحد تولید بدنه با میانگین عدد ریسک 407 دارای بیشترین پتانسیل آسیب رسانی و واحد کوره با میانگین عدد ریسک 261 دارای کمترین آسیب بود. بیشترین عدد اولویت ریسک (570= RPN) مربوط به کار در ارتفاع و فعالیت روی پلت فرم اسپری بالمیل بود. بیشترین اثربخشی پس از مداخله در کاهش پارامتر احتمال 0.002 = P و اجرای مداخلات همزمان بدست آمد. بعداز اعمال مداخله سطح ریسک غیرقابل قبول با شماره 34، به حد قابل قبول و متوسط رسید.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد بیشترین تاثیر کنترل های مهندسی بر روی کاهش شاخص احتمال وقوع، بیشترین تاثیر کنترل های غیر مهندسی بر بهبود کشف خطر، و بیشترین تاثیر کنترل های همزمان بر کاهش شدت خطر می باشند. اگردو موضوع هزینه و زمان برای مدیران کنترل ریسک مطرح نباشد، بکارگیری روش های کنترلی همزمان می تواند بهترین و اثر بخش ترین استراتژی مداخله باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1716932 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!