مقایسه اثر ضد قارچی عصاره الکلی گیاه جینسینگ با داروی ایتراکونازول روی سویه های کاندیدا آلبیکنس و کاندیدا کروزه ای

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
کاندیدیازیس یک بیماری شایع است که توسط سویه های مختلف کاندیدا ایجاد می گردد. گیاهان دارویی هم چون جینسینگ از دیرباز به منظور درمان انواع بیماری به کار رفته اند. این مطالعه به منظور مقایسه اثر ضد قارچی عصاره الکلی گیاه جینسینگ با ایتراکونازول روی سویه های کاندیدا آلبیکنس و کاندیدا کروزه ای انجام شد.
مواد و روش ها
برای انجام این مطالعه مقطعی تعداد 22 سویه کاندیدا آلبیکنس و 8 سویه کاندیدا کروزه ای استفاده شد که از واژن، ادرار و خلط بیماران جدا شده بود. تست حساسیت دارویی به روش میکرودایلوشن (CLSI M27-A) و انتشار روی دیسک توسط داروی ایتراکونازول (gμ10) و عصاره جینسینگ با رقت های 1، 2، 4، 8، 16، 32، 64 و 128 میلی گرم بر میلی لیتر انجام شد. سویه های استاندارد کاندیدا آلبیکنسPTCC5027 و کاندیدا کروزه ای PTCC5295 به منظور ارزیابی کنترل کیفی استفاده شدند.
نتایج
کمترین و بیشترین میزانMIC (Minimum Inhibitory Concentration) در کاندیدا آلبیکنس و کاندیدا کروزه ای به ترتیب 0/0625 و 0/5 میکروگرم بر میلی لیتر برای ایتراکونازول به روش میکرودایلوشن بود، درحالی که کمترین میزان MIC و MFC (Minimum Fungicidal Concentration) در مورد عصاره الکلی 64 میلی گرم بر میلی لیتر بود. بیشترین قطر هاله برای سویه کاندیدا آلبیکنس در مورد عصاره الکلی، 14 میلی متر و محدوده قطر هاله در مورد ایتراکونازول 32-14 میلی متر بود. اختلاف معنی داری میان عصاره الکلی با رقت های 64 و 128 میلی گرم بر میلی لیتر با دارو در دو روش مذکور مشاهده نشد. (P<0.05)
نتیجه گیری
با توجه به میزانMIC و هاله عدم رشد اطراف دیسک، عصاره الکلی جینسینگ با رقت های 64 و 128 میلی گرم بر میلی لیتر دارای اثر ضد قارچی قابل مقایسه با ایتراکونازول می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
211 تا 217
لینک کوتاه:
magiran.com/p1717680 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!