تشخیص مایکوباکتریوم اویوم پاراتوبرکلوزیس در شیر پاستوریزه به روشPCR بر اساس جستجوی توالی ژنی IS900

چکیده:
زمینه
مایکوباکتریوم اویوم پاراتوبرکلوزیس باعث التهاب مزمن روده در گاوهای شیری و در نهایت منجر به بیماری یون می شود. در مطالعات مختلف، وجود باکتری مذکور در شیر تشخیص داده شده و از آن جدا شده است. با توجه به اینکه در طی فرایند دوشش، شیر می تواند با مدفوع دامها آلوده شود، بنابراین میزان آلودگی شیر به شیوه های بهداشتی استفاده شده قبل و هنگام دوشش و نیز مراحل آماده سازی و عرضه به بازار مصرف بستگی دارد. لذا هدف از این مطالعه، تعیین حضور باکتری فوق برای اولین بار در شیرهای پاستوریزه عرضه شده در استان اردبیل با استفاده از روش PCR بود.
روش کار
در مجموع 330 نمونه شیر پاستوریزه تجاری از مراکز تولیدی مختلف استان اردبیل خریداری شده و 50 میلی لیتر از هر نمونه جهت استخراج DNA مایکوباکتریوم اویوم پاراتوبرکلوزیس سانتریفیوژ شده و استفاده گردید. DNA استخراج شده برای بررسی حضور باکتری مذکور در نمونه ها بر اساس جستجوی توالی اختصاصیIS900 در ژنوم این باکتری به کمک دو نوع پروتکل PCR مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
وجود DNA مایکوباکتریوم اویوم پاراتوبرکلوزیس در33 مورد (10% نمونه ها) با استفاده از آغازگرهای F90 وF91 ، در22 مورد (66/6% نمونه ها) با استفاده از آغازگرهای FP25 و RP26 و در 11 مورد (33/3% نمونه ها) هم با هر دو جفت آغازگر تشخیص داده شد.
نتیجه گیری
نتایج حاصله از این مطالعه نشان داد که شیوع نسبتا بالایی از آلودگی به باکتری مذکور در شیر پاستوریزه وجود دارد. با توجه به اینکه باکتری مذکور به عنوان علت احتمالی در توسعه بیماری کرون انسان (نوعی بیماری التهابی روده) نیز مطرح می باشد، به نظر می رسد که این یافته یک نگرانی جدی در مورد سلامت عمومی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1718522 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!