تاثیر تمرین هوازی موزون به همراه تمرینات پایداری تنه بر سطح کمرین پلاسمایی و شاخص های گلاسیمیک زنان دارای اضافه وزن

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف

کمرین آدیپوکاین جدیدی است که از بافت چربی ترشح می شود و باعث تغییر حساسیت به انسولین می شود. مطالعه حاضر باهدف بررسی تاثیر یک دوره تمرین ورزشی هوازی موزون به همراه تمرینات پایداری تنه بر سطوح کمرین پلاسما، مقاومت به انسولین، سطح گلوکز و ترکیب بدن زنان دارای اضافه وزن انجام شد.

مواد و روش ها

ر این مطالعه نیمه تجربی، 40 زن سالم 25-45 سال، دور کمر مساوی و بالاتر از 88 سانتی متر، شاخص توده بدنی بین 25 -30 کیلوگرم بر مترمربع به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه کنترل (16نفر) و تجربی(19نفر) تقسیم شدند. 5 نفر در طول مطالعه کاهش یافت. گروه تجربی 12 هفته (3جلسه در هفته هر جلسه یک ساعت) تمرین داده شد. برنامه ورزش شامل تمرینات هوازی موزون با شده (55%-80%) حداکثر ضربان قلب به همراه تمرینات پایداری تنه بود. مرحله پیش آزمون و پس آزمون، پس از 12 ساعت ناشتایی، در شرایط یکسان، نمونه خون، جمع آوری و جهت بررسی سطح انسولین ناشتا و کمرین سرم به روش الیزا اندازه گیری شدند. مقاومت به انسولین با توجه به ارزیابی مدل هموستاز مقاومت به انسولین (HOMA-IR) مورد بررسی قرار گرفت. جهت مقایسه تغییرات پیش آزمون و پس آزمون درون گروهی از آزمون تی وابسته و و تغییرات بین گروهی از آنالیز واریانس یک طرفه با سطح معناداری معنی دار (05/0 ≤ p) استفاده شد.

یافته ها

سطوح کمرین پلاسما، شاخص توده بدن، وزن، درصد چربی و نسبت محیط دور کمر به لگن در زنان دارای اضافه وزن پس از 12 هفته تمرین هوازی موزون به همراه تمرینات پایداری تنه کاهش معنی دار نشان داد (05/0p≤)، ولی در مقاومت به انسولین گلوکز ناشتای سرم و سطح انسولین بین دو گروه تمرین کرده و کنترل تفاوت معنی داری مشاهده نشد(05/0p>).

نتیجه گیری

با وجود این حقیقت که این نوع از مداخله می تواند یک درمان موثر برای بهبود سطح آدیپوکین کمرین و چربی بدن که با کاهش دور کمر همراه بود باشد، با این حال، تمرین سخت تری مورد نیاز است تا تغییر قابل توجهی در مقاومت به انسولین و سطح گلوکز در زنان مبتلا به اضافه وزن ایجاد شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
205 تا 219
لینک کوتاه:
magiran.com/p1724033 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!