تاثیر آموزش مبتنی بر نمایش فیلم بر کیفیت خواب بیماران آسم برونشیال

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در دهه های اخیر استفاده از آموزش رسانه ای جهت کنترل مشکلات بیماران مبتلا به بیماری های مزمن مورد توجه کارکنان درمانی قرار گرفته است اما مطالعات اندکی در زمینه اثربخشی آنها در بهبود کیفیت خواب بیماران مبتلا به آسم برونشیال گزارش شده اند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر نمایش فیلم بر کیفیت خواب بیماران آسم برونشیال انجام شده است.
روش بررسی
پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است که جامعه پژوهش آن راکلیه بیماران آسم برونشیال مراجعه کننده به کلینیک آسم شهر بروجن تشکیل می دهند. پنجاه و یک بیمار واجد شرایط ورود به مطالعه به روش نمونه گیری غیر احتمالی تمام سرشماری انتخاب شدند. نمونه های مورد مطالعه بر اساس تخصیص تصادفی بلوکی بین دو گروه آزمون و کنترل تخصیص یافتند. جهت بیماران گروه آزمون ، آموزش های بیمار از طریق فیلم 15 دقیقه ای قابل اجرا توسط کامپیوتر، دستگاه دی وی دی و گوشی موبایل اجرا گردید اما بیماران گروه کنترل فقط مراقبت های روتین را دریافت کردند. از پرسشنامه شاخص کیفیت خواب پیترزبورگ جهت جمع آوری داده ها یک هفته قبل از مداخله و یک ماه پس از شروع مداخله استفاده گردید. داده ها ی جمع آوری شده با استفاده ازنسخه21 نرم افزار آماری SPSS ، از طریق آمارهای توصیفی و آزمون های آماری تی ،کای اسکور، من ویتنی و ویلکاکسون با سطح معنی داری p<0.05 تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
نتایج مطالعه نشان داد قبل از مداخله تفاوت معنی دار آماری در نمره کلی کیفیت خواب و ابعاد آن در دو گروه آزمون و کنترل نداشته اند(p=0.06). پس از مداخله در نمره کلی کیفیت کلی خواب و ابعاد کیفیت ذهنی خواب، اختلالات خواب و تاخیر در به خواب رفتن بین دو گروه مورد مطالعه تفاوت معنی دار آماری مشاهده گردید(p=0.001)، اما در ابعاد استفاده از داروهای خواب آور، مدت زمان خواب، کفایت خواب و اختلال عملکرد روزانه بین گروه آزمون و کنترل تفاوت معنی داری مشاهده نگردید(p>0.05).
نتیجه گیری
آموزش مبتنی بر نمایش فیلم توانسته است کیفیت خواب بیماران مبتلا به آسم برونشیال را بهبود بخشد.با توجه به سهولت اجرای این روش آموزشی، ضمن پیشنهاد پژوهش های دیگری جهت ارزیابی تاثیر آن در سایر بیماران مبتلا به بیماری های مزمن ، به عنوان یک روش آموزش بیمار جهت مراقبت از خود در منزل مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
176 تا 188
لینک کوتاه:
magiran.com/p1724035 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!