تاثیر عصاره جوانه گندم بر روی ساختار بافتی پوست متعاقب تزریق استات سرب در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پوست به طور مداوم در مواجهه با آلودگی های خارجی و داخلی است که ممکن است ساختار و عملکرد آن را تغییر دهد. از جمله این آلودگی های زیست محیطی وجود فلزات سنگین مانند سرب می باشد. گیاهان دارویی جهت درمان ناراحتی ها و دردها از دیرباز مورد توجه بشر بوده اند. جوانه گندم یکی از گیاهان داروئی می باشد که سابقه طولانی در فرهنگ و تغذیه مردم ایران دارد. جوانه گندم غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی می باشد. بررسی تاثیر سرب بر روی پوست موش صحرایی و نقش محافظتی عصاره جوانه گندم می باشد.
روش بررسی
30 سر موش صحرایی در 6 گروه بطور تصادفی تقسیم شدند: گروه کنترل دریافت کننده سرم فیزیولوژی به مقدارml/kg 1، گروه دریافت کننده استات سرب با دوز 20 mg/kg/day، گروه های دریافت کننده عصاره جوانه گندم با دوز های mg/kg/day 100 و mg/kg/day 200، گروه های دریافت کننده سرب mg/kg/day 20 همزمان با عصاره جوانه گندم با دوز های mg/kg/day 100 یا mg/kg/day 200. پس از 5 هفته، نمونه های پوست و خون برای مطالعات هیستومورفومتری و ارزیابی سرم جمع آوری شدند. نمونه های سرم برای فعالیت آنتی اکسیدانی (AOA) با استفاده از روش (FRAP)Power Ferric Reduction Antioxidant و ارزیابی پراکسیداسیون لیپیدها توسط اندازه گیری مالون دی آلدئید (MDA) مورد بررسی قرار گرفتند. به روش استاندارد و معمول تهیه مقاطع بافتی برش هایی به ضخامت 6-5 میکرون تهیه و پس از رنگ آمیزی های هماتوکسیلین-ائوزین، سافرانین و تری کروماسون با استفاده از Lens Digital و نرم افزار 2 Capture Dino مورد مطالعه میکرومتری قرار گرفتند.
یافته ها
سرب موجب کاهش معنی دار ضخامت کل پوست و لایه های درم و هیپودرم، تعداد و حداکثر عمق فولیکول های مو و ضخامت غلاف اپی درمی ریشه مو در مقایسه با گروه کنترل گردید (0.001 > P). تعداد فولیکول های مو و غدد سباسه در گروه های جوانه گندم به نسبت گروه کنترل افزایش معنی دار داشت (0.001 > P). غلطت MDA گروه سرب در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنی دار نشان داد (0.01 > P). نتایج AOA نشان داد که تحت تاثیر عصاره جوانه گندم فعالیت آنتی اکسیدانی در مقایسه با سایر گروه های مطالعه افزایش می یابد. بیشترین فعالیت آنتی اکسیدانی در گروه عصاره جوانه mg/kg/day 200 دیده شد که در مقایسه با سایر گروه های مطالعه معنی دار بود (0.001 > P).
نتیجه گیری
این یافته ها نشان داد که سرب دارای اثرات منفی بر ساختار پوست می باشد. عصاره جوانه گندم (200mg/kg/day) توانست اثرات منفی سرب را مهار نماید و موجب افزایش طراوت و شادابی پوست گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 175
لینک کوتاه:
magiran.com/p1724036 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!