علل عدم تاثیر آموزش های مداوم بر کیفیت مراقبت پرستاری ویژه جراحی قلب باز

چکیده:
مقدمه
در حال حاضر بالا بردن توانمندی های پرسنل پرستاری، در راس برنامه های مدیران پرستاری قرار گرفته است. آموزش مداوم هم روش رایجی است که دانش و مهارت ها و توانایی عملکرد پرستاران را افزایش می دهد.
هدف
تعیین عوامل موثر بر عدم به کارگیری آموزش های ضمن خدمت در انجام مراقبت های پرستاری جراحی قلب باز بزرگسالان بوده است.
مواد و روش ها
این مطالعه ی توصیفی- مقطعی در سال 1395 انجام گرفته که (62) پرستاران بالینی بخش های مراقبت های ویژه جراحی قلب بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی تهران در آن شرکت داشتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه پژوهشگر ساخته؛ شامل 30 گویه در 4 بعد ویژگی های فردی و حرفهای پرستاران، ویژگی های محیطی، فرآیند آموزش و بعد سازمانی و مدیریتی بود. به منظور روایی ابزار از روش روایی محتوی و روایی صوری استفاده شد. پایایی ابزار، از طریق همگنی درونی با آزمون آلفاکرونباخ 0/80 تایید شد. داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی با نرم افزار SPSS 16 تحلیل شدند.
یافته ها
(93/5) درصد پرستاران به تاثیر (زیاد) نبود انگیزه برای یادگیری، ( 84 ) درصد پرستاران، در دسترس نبودن مطالب آموزشی و با تاثیر زیاد ذکر کرده اند. (95) درصد پرستاران هم ارزشیابی بالینی مرتبط با آموزش و صلاحیت مدرسان را به میزان زیاد موثر دانستند. در بعد مدیریتی و سازمانی هم، (98/5) درصد، تاثیر زیاد نظارت و پیگیری موارد آموزشی و نداشتن معیار مناسب ارزشیابی را ذکر کردند.
نتیجه گیری
برخورداری از مدیریت پرستاری اثر بخش و استفاده از شیوه های انگیزش دهی موثر، مشارکت پرستاران در تصمیم گیری ها و نظارت و کنترل بر عملکرد مراقبتی برای ارزشیابی های منصفانه آنها می تواند در افزایش کارایی آموزش های ضمن خدمت و کیفیت مراقبت پرستاری در بخش های ویژه بخصوص جراحی قلب باز موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1724653 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!