تاثیر دوزهای مختلف عصاره آبی مرزنجوش بر روند اسپرماتوژنز و غلظت اسپرم در آسیب اکسیداتیو ناشی از کادمیوم در موش صحرایی

چکیده:
مقدمه
با توجه به خاصیت آنتی اکسیدانی عصاره مرزنجوش، هدف این مطالعه بررسی تاثیر دوزهای مختلف عصاره آبی مرزنجوش بر روند اسپرماتوژنز و غلظت اسپرم در آسیب اکسیداتیو کادمیوم بود.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی- مداخله ای، 30 سر موش صحرایی نژاد ویستار به طور تصادفی به 5 گروه تقسیم شدند. گروه کنترل، گروه T1 کلریدکادمیوم به میزان 2 میلی گرم بر کیلوگرم و برای گروه های T2، T3 و T4 علاوه بر کلریدکادمیوم به ترتیب عصاره آبی مرزنجوش 500، 250 و 125 میلی گرم بر کیلوگرم به مدت 10 روز داخل صفاقی نیز تجویز شد. در روز آخر بعد از خون گیری و جداسازی سرم، میزان TCA (ظرفیت آنتی اکسیدانی تام سرم) اندازه گیری شد. تعداد اسپرم و درصد اسپرم های با دم پیچ خورده در اپیدیدیم راست شمارش شد. بیضه راست و چپ نیز بعد از اندازه گیری وزن و قطر، برای اندازه گیری مالون دی آلدئید و انجام مطالعات هیستولوژیک مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه و تست تعقیبی توکی با برنامه SPSS21 تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
بیشترین تعداد اسپرم و درصد سلامت غشاء در گروه کنترل و دوز 125 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره و کمترین در گروه دریافت کلریدکادمیوم (T1) بود (05/0P<). بیشترین غلظت مالون دی آلدئید در گروه T1 و کمترین در دوز 500 میلی گرم بر کیلوگرم (T2) مشاهده شد. در ارتباط با TCA کمترین در گروه T1 و بیشترین در گروه T2 بود. بیشترین میانگین سلول های سرتولی، اسپرماتوگونی، اسپرماتوسیت و لیدیک در گروه کنترل و دوز 250 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره و کمترین در گروه T1 مشاهده شد.
نتیجه گیری
عصاره آبی مرزنجوش با دوز تجویز مناسب می تواند تاثیر مثبت بر اسپرماتوژنز گذاشته و استرس اکسیداتیو کادمیوم را در بافت بیضه کنترل کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
230 تا 240
لینک کوتاه:
magiran.com/p1730570 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!