مقایسه میزان بروز آسیب دیدگی بازیکنان فوتبالیست مرد جوان در چمن مصنوعی و طبیعی

چکیده:
مقدمه
به تازگی استفاده از چمن مصنوعی در بسیاری از مناطق جهان رایج شده است، اما در زمینه اثر چمن مصنوعی بر بروز آسیب های فوتبال، هنوز تردید وجود دارد و مطالعات نتایج متناقضی را گزارش نموده اند. بنابراین، هدف از انجام مطالعه حاضر، مقایسه بروز آسیب های بازیکنان جوان ایرانی در چمن طبیعی و مصنوعی بود.
مواد و روش ها
35 تیم رده سنی جوانان فوتبال ایران (980 بازیکن) در این تحقیق شرکت کردند. تعداد ساعات فعالیت تیم ها، نوع چمن زمین به همراه آسیب های بازیکنان در طول مدت مطالعه به صورت آینده نگر توسط مربیان و کادر پزشکی تیم ها در طول یک فصل ثبت شد. آسیب هایی ثبت گردید که در تمرین یا مسابقه رخ داده بود و بازیکن آسیب دیده قادر به شرکت در جلسه تمرینی یا مسابقه روز بعد تیم نبود. از کادر پزشکی و مربیان تیم های هر دو گروه شاهد و مداخله درخواست گردید تا آسیب های بازیکنان را در فرم مربوط ثبت نمایند.
یافته ها
طی 7 ماه مطالعه، در مجموع 26 هزار ساعت فعالیت و 118 آسیب ثبت گردید. نتایج آزمون Poisson نشان داد که بازیکنان روی زمین چمن طبیعی (04/4 آسیب در هر هزار ساعت)، به طور معنی داری کمتر از چمن مصنوعی (64/7 آسیب در هر هزار ساعت) آسیب دیدند (05/0 > P). همچنین، آسیب های زانو و مچ پا در چمن مصنوعی بیشتر از چمن طبیعی مشاهده شد (05/0 > P). میزان بروز آسیب های استفاده بیش از حد در چمن مصنوعی حدود دو برابر چمن طبیعی بود (05/0 > P).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه حاضر، پیشنهاد می گردد مربیان و بازیکنان فوتبال جوان به بروز بیشتر آسیب ها در زمین های چمن مصنوعی توجه بیشتری نمایند و تدابیر لازم در جهت پیشگیری از آسیب ها در چمن مصنوعی اندیشیده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
324 تا 331
لینک کوتاه:
magiran.com/p1730620 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!