مروری نظام مند بر مقایسه کاشت حلزون های تک کاناله با چند کاناله از نظر استراتژی کدگذاری و درک گفتار

چکیده:
مقدمه
در سیستم های کاشت حلزون، واژه کانال به تعداد محل های تحریکی در گوش داخلی و یا حلزون دلالت داشته و به این شکل دامنه فرکانسی و یا زیر و بمی تعیین می گردد. سیستم های کاشت حلزون چند کاناله برخلاف کاشت حلزون تک کاناله، سیگنال ورودی را به باندهای فرکانسی متفاوتی تقسیم کرده و به مکان های مختلف تحریکی معین در گوش داخلی انتقال می دهد. داشتن محل های تحریکی بیشتر، 2 هدف اصلی را به دنبال دارد: 1- از آن جایی که فیبرهای عصب شنوایی در حلزون به صورت تونوتوپیک سازمان دهی شده است، تعداد الکترود بیشتر تفکیک فرکانسی بهتری را ارایه می کند. 2- اگر در حلزون مناطقی وجود داشته باشد که به تحریک الکتریکی به طور نامناسب و یا به هیچ وقت پاسخ ندهد، در برنامه ریزی دستگاه از تحریک آن مکان ها اجتناب می شود و اجزای فرکانسی ورودی پردازش شده، با تحریک همراه می شود. هدف از انجام مطالعه حاضر، مقایسه کاشت حلزون تک کاناله با چند کاناله از نظر استراتژی کدگذاری فرکانسی و اثر آن بر درک گفتار افراد دریافت کننده سیستم های کاشت حلزون بود.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر به وسیله بررسی پایگاه های علمی (Pubmed، Science direct، Google scholar) در بازه زمانی 2016-1965 با استفاده از واژگان مرتبط با موضوع انجام شد و مقالات با توجه به معیارهای ورود و خروج انتخاب گردید.
یافته ها
کاشت حلزون های تک کاناله فرکانس را بر اساس سرعت شلیک ایمپالس های الکتریکی کدبندی می کند. کاشت حلزون های چند کاناله از نظریه استراتژی مکانی برای کدبندی فرکانسی استفاده می کند که در آن فرکانس های مختلف سیگنال شنوایی جداسازی شده و به شکل تونوتوپیک در طول در ازای حلزون، از طریق آرایه الکترودی ارایه می شود. کدگذاری مکانی و زمانی فرکانس های صدا می تواند تا حدودی به وسیله تحریک چند کاناله عصب شنوایی، حفظ و تکرار شود. در کاشت حلزون چند کاناله استراتژی کدگذاری دارای 2 مدل استخراج ویژگی و شکل موج می باشد. همچنین، درک گفتار حاصل از سیستم های تک کاناله و چند کاناله بررسی شد.
نتیجه گیری
با توجه به یافته ها، می توان نتیجه گرفت که سیستم های کاشت حلزون تک کاناله با کدگذاری زمانی فرکانسی، نمی تواند به میزان کافی اطلاعات گفتاری را منتقل کند؛ در حالی که کاشت حلزون های چند کاناله به اندازه کافی شباهت به نقشه تونوتوپیک حلزون داشته و فهم گفتار در آن نسبت به وسایل تک کاناله بیشتر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
370 تا 377
لینک کوتاه:
magiran.com/p1730626 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!