بررسی میزان آلودگی کفش های اتاق عمل بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 93-94

چکیده:
زمینه و هدف
فاکتورهایی نظیرحجم بالای کار، تعددپرسنل، ترددزیاد و شرایط بیماران مراجعه کننده به اتاق عمل باعث شده است تا این واحد بیمارستانی جزء مناطق با ریسک بالا از لحاظ عفونت محسوب شود. لذا به منظور پیشگیری از بروز و انتقال عفونت، باید اقدامات پیشگیرانه ای از جمله پاکسازی و نظافت مرتب کف اتاق عمل، پوشیدن کفش های تمیز و ضدعفونی شده و یا روکفشی صورت پذیرد. این پژوهش با هدف بررسی میزان آلودگی کفش های اتاق عمل بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شد.
موادو روش ها
مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر برروی150 مورد کفش پرسنل اتاق عمل در بیمارستان های آموزشی البرز انجام شد که از آنها نمونه برداری شد و تحت کشت قرار گرفت. سپس نمونه ها توسط کارشناس آزمایشگاه تفسیر شد. آنالیز داده ها با استفاده از آزمون کای دو و فیشر دقیق و با استفاده از نرم افزار 19 spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
از150 نمونه گرفته شده 11% آن ها بدون آلودگی و 89% آن ها دارای آلودگی بود. در بین کفش هایی که قبل از واشینگ از آن ها نمونه گیری شد 5/96% آن ها آلوده بودند و در بین کفش هایی که بعد از واشینگ از آن ها نمونه گیری شد 7/61% آن ها آلودگی داشتند.
نتیجه گیری
با توجه به میزان آلودگی زیادکفش ها، به نظر می رسد که نحوه شست و شو و یا نوع محلول شوینده به کار رفته فاقد توان گند زدایی قابل توجه است و باید مورد تجدید نظر و اصلاح قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
225
لینک کوتاه:
magiran.com/p1730997 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!