پیش بینی مشکلات رفتاری-عاطفی دانش آموزان با ناتوانی هوشی بر اساس همدلی مادران شان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
مروری بر تحقیقات گذشته نشان می دهد که کودکان با ناتوانی هوشی مشکلات رفتاری متعددی را تجربه می کنند. از عواملی که به مشکلات رفتاری کودکان می انجامد، می توان به نقش والدین و به ویژه مادر، اشاره کرد. هدف پژوهش حاضر پیش بینی مشکلات رفتاری - عاطفی دانش آموزان با ناتوانی هوشی بر اساس همدلی مادران شان بود.
روش بررسی
جامعهٔ آماری پژوهش مشتمل بر همهٔ دانش آموزان با ناتوانی هوشی بودند که در سال تحصیلی 94-1393 در مدارس ویژهٔ دانش آموزان با ناتوانی هوشی در شهر شیراز به تحصیل اشتغال داشتند. نمونهٔ پژوهش شامل 120 نفر از دانش آموزان با ناتوانی هوشی شهر شیراز بودند که به روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از دو پرسش نامهٔ مشکلات رفتاری اینفلد و تونگ (2002) و مقیاس همدلی اساسی جولیف فارینگتون (2006) استفاده شد. پرسش نامهٔ مشکلات رفتاری توسط معلمان و مقیاس همدلی توسط مادران تکمیل شد. برای تحلیل داده ها از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به روش هم زمان استفاده شد.
یافته ها
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین همدلی و ابعاد اضطراب و اختلال ارتباط اجتماعی مشکلات رفتاری همبستگی منفی و معناداری وجود دارد (0٫01>p). ولی بین همدلی و ابعاد رفتار ضداجتماعی و درخودماندگی مشکلات رفتاری، همبستگی مشاهده نشد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره به روش هم زمان نشان داد که همدلی مادران می تواند اضطراب و اختلال ارتباط اجتماعی فرزندان شان را پیش بینی کند.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که اگر به مادران آموزش داده شود که رفتار همدلانه تری با فرزندان شان انجام دهند، اضطراب و اختلال ارتباط اجتماعی آن ها کاهش خواهد یافت.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1733882 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!