بررسی شیوع ریفلاکس معده و ریسک فاکتورهای موثر بر آن در شهرستان سنندج

پیام:
چکیده:
مقدمه
ریفلاکس معده به مری GERD)) یکی از شایع ترین بیماری های دستگاه گوارش می باشد که شیوع ان در بین جوامع مختلف از جمله ایران رو به افزایش است . هدف از این مطالعه بررسی شیوع و شناخت ریسک فاکتورهای این بیماری در شهر سنندج بود.
روش بررسی
در یک مطالعه توصیفی-تحلیلی روی 430 نفر از ساکنین شهر سنندج که بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای– تصادفی انتخاب شده بودند و از خرداد ماه 1393 تا تیر ماه 1394 به طول انجامید از طریق مصاحبه با شرکت کنندگان پرسشنامه ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک ، وجود علایم ریفلاکس معده و ریسک فاکتورهای بیماری تکمیل و سپس فشار خون، قد و وزن و BMI افراد توسط پژوهشگران محاسبه و ثبت گردید . افرادی که دو روز یا بیشتر در طی هفته دچار علائم خفیف سوزش سر دل شده یا علایم متوسط تا شدید آن را بیش از یک روز در هفته تجربه نموده اند از لحاظ وجود ریفلاکس مثبت تلقی شدند. با استفاده از نرم افزار STATA-11 تجزیه و تحلیل داده ها انجام گردید .
نتایج
از 410 فرد مورد بررسی قرار گرفته 169 نفر مرد (41%) و 241 نفر زن (59%) با میانگین سنی 75/37 سال بودند. شیوع ریفلاکس معده در جامعه مورد مطالعه 30% محاسبه شد . درمقایسه فاکتورهای خطر مربوط به ریفلاکس معده در بین افراد سالم و مبتلا ارتباط آماری معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای GERD در این شهر، ارایه آموزش های لازم در زمینه عوامل ایجاد خطر به افراد ، پیشگیری و درمان مناسب آن از اهمیت ویژه ای برخوردار میباشد .
زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1738563 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!