ارزیابی وضعیت بدنی دانشجویان علوم پزشکی قزوین به روشRULA در هنگام استفاده از میزهای لپ تاپ پرفروش موجود

چکیده:
مقدمه و هدف
وضعیت بدنی نامناسب در حین کار، یکی از مهم ترین عوامل خطر ابتلا به اختلالات اسکلتی- عضلانی است؛ بنابراین هدف از مطالعه حاضر، ارزیابی وضعیت بدنی دانشجویان علوم پزشکی قزوین به روش Rapid Upper Limb Assessment) RULA)در هنگام استفاده از میزهای لپ تاپ پرفروش موجود می باشد.
روش کار
این مطالعه از نوع مقطعی- تحلیلی است که در سال 1395 انجام شد. در این پژوهش، با استفاده از روش نمونه گیری طبقه بندی و به صورت تصادفی ساده، تعداد 50 نفر از دانشجویان دختر و پسر مستقر در خوابگاه انتخاب شدند. به منظور ارزیابی وضعیت بدنی هر نفر در دو ایستگاه کاری مختلف(میزهای شمار ه 1 و 2)، از کاربرگ RULA و برای تحلیل داده ها از آزمو نهای آماری T مستقل و آنالیز واریانس در نرم افزار SPSS 18 استفاده گردید.
یافته ها
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که میز شماره 1، 36 درصد دارای امتیاز نهایی 3 و 46 درصد دارای امتیاز نهایی 4 و همچنین میز شماره 2، 48 درصد دارای امتیاز نهایی 3 و 44 درصد دارای امتیاز نهایی 4 می باشند؛ بنابراین ایستگاه کاری میزهای شماره 1 و 2 به ترتیب، 82 و 92 درصد سطح اقدام اصلاحی 2 را به خود اختصاص داده اند. نتایج آزمون های آماری نیز ارتباط معناداری بین متغیرهای دموگرافیک با میزان نمره نهایی RULA نشان دادند(p<0/05).
نتیجه گیری
در بین میزهای موجود، میز شماره 1 از نظر قابلیت تنظیم بودن ارتفاع و شیب سطح رویی به تناسب ابعاد بدنی متفاوت، انتخاب بهتری می باشد. انجام اقدام اصلاحی برای هر دو میز ذکرشده امری ضروری به نظر می رسد تا آسایش، راحتی، سلامت و بهره وری کاربر فراهم گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1738586 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!