بررسی میزان رضایتمندی مراجعین از مرکز بهداشتی درمانی شهری وابسته به یگان نظامی منتخب در سال 1394

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
رضایتمندی مراجعین از مهم ترین ارکان ارزشیابی و مولفه های کیفیت خدمات مراکز بهداشتی، درمانی محسوب می گردد. در این پژوهش میزان رضایتمندی کارکنان و خانواده آنان از مرکز بهداشتی درمانی شهری در یگان نظامی منتخب مورد ارزیابی قرار گرفت.
روش ها
پژوهش حاضر به روش مقطعی- توصیفی بر روی 387 مراجعه کننده به مرکز بهداشتی–درمانی شهری یگان نظامی منتخب در شهر بجنورد در سال 1394 انجام گردید. جامعه آماری کارکنان و خانواده های آنان بودند که با روش نمونه گیری در دسترس به مدت دو هفته موردبررسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده ها از پرسش های جمعیت شناختی و از پرسشنامه رضایتمندی محقق ساخته روا و پایا مربوط به بخش های مختلف درمانگاه که شامل درمانگاه های عمومی و تخصصی، آزمایشگاه و دندانپزشکی بود، انجام شد. یافته ها توسط برنامه آماری SPSS 16 تجزیه وتحلیل گردید.
یافته ها
از 387 نمونه مورد مطالعه، 7/53 % از مراجعین مرد و ازنظر عضویت 4/56 % سرباز بودند. درمجموع 42/74% مراجعین از خدمات درمانی رضایت داشتند. این میزان در درمانگاه های عمومی و تخصصی 42/77%، آزمایشگاه 86/77% و دندانپزشکی 68% بود. بیشترین درصد رضایت مندی مربوط به بازنشستگان با 9/72% و کم ترین درصد به خانواده کارکنان 99/66% است. بیشترین رضایت از رفتار کارکنان دندانپزشکی 2/95% و کم ترین میزان رضایت 5/53% مربوط به ساعت حضور متخصصان بود.
نتیجه گیری
میزان رضایتمندی از درمانگاه های عمومی، تخصصی و پاراکلینیک خوب بود. این میزان در بخش دندانپزشکی در حد متوسط بود. بنابراین می توان با اصلاح روند پذیرش، حضور به موقع متخصصان، ارائه خدمت به موقع و باکیفیت، توجه به ارتباط موثر، اطلاع رسانی به موقع و شفاف، تامین رضایت کارکنان متخصص و مجرب به نقطه مطلوب نزدیک شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
299 تا 305
لینک کوتاه:
magiran.com/p1738909 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!