مقایسه اثرات حفاظتی مکمل امگا 3 روغن ماهی و عصاره آبی ریشه شیرین بیان بر اختلال در سطح آنزیم های کبدی القا شده توسط تیواستامید در موش صحرایی نر

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تیواستامید نوعی سم کبدی است که باعث ایجاد نکروز سنتری لوبولار می شود. در مطالعه حاضر، اثر حفاظتی مکمل امگا3روغن ماهی وعصاره آبی ریشه شیرین بیان بر اختلال در سطح آنزیمهای کبدی القاء شده توسط تیواستامید در موش صحرایی نر مورد بررسی قرارگرفت.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، 63 سر موش صحرایی نر به 9 گروه 7 تایی تقسیم شدند: گروه کنترل، گروه شاهد، گروه تیواستامید، و گروه های تجربی 1، 2، 3، 4، 5 و 6. گروه های تجربی به ترتیب مقادیر 100، 200 و 300 mg/kg مکمل امگا3روغن ماهی و عصاره آبی ریشه شیرین بیان را روزانه به صورت دهانی طی 3ماه و mg/kg150 تیواستامید را یک بار به صورت درون صفاقی در پایان دوره آزمایش دریافت کردند. سطوح سرمی SGOT، SGPT، ALP، GGT و LDH اندازه گیری شدند.
یافته ها
سطح سرمی SGPT در گروه های تجربی 1، 5 و 6 درمقایسه با گروه دریافت کننده تیواستامیدکاهش معنی داری را نشان داد. سطح سرمی GGT درگروه های تجربی1، 2، 5 و 6 در مقایسه با گروه دریافت کننده تیواستامیدکاهش معنی داری را نشان داد. سطوح سرمیSGOT، ALP، LDH در تمام گروه های تجربی در مقایسه با گروه دریافت کننده تیواستامید تغییر معنی داری را نشان نداد (05/0P<).
نتیجه گیری
مکمل امگا3روغن ماهی و عصاره آبی ریشه شیرین بیان دارای اثرات حفاظتی براختلال در سطح آنزیم های کبدی القاء شده توسط تیواستامید در موش صحرایی نر هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
171 تا 177
لینک کوتاه:
magiran.com/p1739666 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!