ارتباط بین عوامل روانشناختی و دردهای اسکلتی-عضلانی با متغیرهای دموگرافیکی در کارکنان یک بیمارستان دولتی

چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به اینکه آسیب های اسکلتی-عضلانی مرتبط با کار از جمله بزرگترین علل ازکار افتادگی کارکنان است و افراد زیادی از آن رنج می برند و منجر به هزینه های هنگفت می شود، بررسی علل مرتبط با آن از اهمیت زیادی برخوردار است. عوامل روانشناختی، از علل مهم بروز اختلالات اسکلتی- عضلانی محسوب می شوند. از اینرو، تحقیقی با هدف بررسی ارتباط بین برخی عوامل روانشناختی و دردهای اسکلتی-عضلانی با متغیرهای دموگرافیکی در کارکنان یک بیمارستان دولتی ، انجام شد.
روش بررسی
این تحقیق توصیفی- تحلیلی بود جهت جمع آوری داده ها، 4پرسشنامه تحت عناوین پرسشنامه های: (1) اطلاعات دموگرافیکی،(2)استرس شغلی، (3) توانایی شناختی و (4) میوزیک که اعتبار و روایی مناسبی داشتند، بکار گرفته شد. جامعه آماری شامل800 نفرکل کارکنان بیمارستان را در بر می گرفت که نمونه 264 نفری بطور تصادفی از کل انتخاب شدند و از آمار توصیفی و استنباطی(آزمون های t ،F) برای تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
تفاوت معنی داری بین توانایی شناختی و میزان استرس شغلی با اختلالات اسکلتی-عضلانی وجود داشت، فقط بین توانایی شناختی و درد شانه تفاوت معنی داری دیده نشد. بین میزان استرس شغلی با متغیر های دموگرافیک(جنسیت(0/01=P)، تاهل(0/05=P)،تحصیلات(0/02=P)) تفاوت معنی داری وجود داشت و همچنین بین توانایی شناختی با متغیر های دموگرافیک( جنسیت، تاهل و تحصیلات) تفاوت معنی داری دیده نشد.
نتیجه گیری
شاغلین بیمارستانها که زیر مقیاس‏های توانایی‏ شناختی آنها در سطح متوسط و پایین تر از آن قرار دارند، از دردهای اسکلتی-عضلانی و استرس شغلی بیشتری رنج می برند. چنانچه از نتایج این تحقیق و سایر تحقیقات بر می آید، افرادی که توانایی تفکر انعطاف پذیردارند، از توجی هات جایگزین استفاده کرده، به صورت مثبت چارچوب افکاری خود را بازسازی می کنند و موقعیتهای چالش برانگیز یا رویدادهای استرس زا را می پذیرند و در مقایسه با کارکنانی که انعطاف پذیرنیستند از نظر روانشناختی، تاب آوری بیشتری در برابر مشکلات دارند. علاوه بر این بین متغیر های جنسیت، تاهل و تحصیلات با میزان استرس شغلی ارتباط وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
128 تا 137
لینک کوتاه:
magiran.com/p1740180 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!