ارتباط جهت گیری مذهبی با خودشکوفایی نوجوانان 12 -18 سال

پیام:
چکیده:
مقدمه
نوجوان موجودی منحصربه فرد است که با اختیار و تفکری که دارد، می تواند استعدادهایش را به بالاترین درجه خودشکوفایی برساند مذهب با تاثیر بر سبک زندگی و چگونگی حل تعارض های ارزشی به دو سوال اساسی انسان درباره ی هدف زندگی و معنای فعالیت ها پاسخ می دهد. مسئله ای که باید به آن اشاره کرد این است که مذهب می تواند موجب پرورش اخلاقی شود و از این طریق بر رفتار شخص تاثیر بگذارد.مطالعه حاضر باهدف تعیین ارتباط جهت گیری مذهبی با خودشکوفایی نوجوانان استان گلستان انجام شد.
روش
این مطالعه توصیفی همبستگی بر روی 384 نفر از نوجوانان استان گلستان با روش نمونه گیری تصادفی انجام گردید.ابزار جمع آوری نمونه ها پرسشنامه جهت گیری مذهبی آلپورت و پرسشنامه خودشکوفاییASAI بود.
یافته ها
نتایج میزان جهت گیری مذهبی را (9)67/82و میزان خودشکوفایی را (12/42)50/34نشان داد. که آزمون آماری ارتباط معنی داری را نشان نداد(0/12=p) همچنین آزمون اسپیرمن بین جهت گیری مذهبی بیرونی با خودشکوفایی ارتباط معنی داری را نشان نداد (0/06=p) .درصورتی که بین جهت گیری مذهبی درونی با خودشکوفایی ارتباط معناداری مشاهده می شود(0/01> p). همچنین بین جهت گیری مذهبی با محل سکونت اختلاف معنی داری نشان داده شد(0/04 =p)
نتیجه گیری
علیرغم توجه روانشناسان ، مذهب می تواند شرایط معتبر و پایداری برای سلامت روانی دانش آموزان فراهم نماید لذا چنانچه شرایطی فراهم گردد که دانش آموز بتواند مذهب را در چارچوب و ساختار عاطفی خود درونی کند و از سطح باور به سطح ایمان مذهبی انتقال یابد ، چنین مذهبی می تواند سلامت روانی وی را تضمین کند . نتایج نشان می دهد که ، باید ضرورت توجه نظام آموزشی به این مقوله و برگزاری برنامه های آموزشی مذهبی متنوع وجود داشته باشد تا از این طریق تاثیر مثبت مذهب بر زندگی افراد افزایش یافته و شرایط رشد و تعالی و خودشکوفایی دانش آموزان را نیز افزایش دهد .
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1740443 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!