تببین تجربیات پرستار انکولوژی از مراقبت از کودکان مبتلا به سرطان در شرف احتضار: مطالعه موردی مبتنی بر روایت های بالینی

پیام:
چکیده:
مقدمه
مراقبت از بیمار در حال احتضار برای هر فردی تنش زا است. هنگامی که بیمار کودک باشد و علت فوت او بیماری سرطان باشد این تنش افزایش می یابد. مراقبت ازکودک در حال احتضار امری بسیار دشوار است. بازاندیشی بر رویدادها به پرستاران کمک خواهد کرد تا راهکاریی مفید برای انطباق با بیماری را شناسایی نمایند و بهتر بتواند به بیمار خود خدمت ارائه دهند. هدف از این مطالعه تبیین تجربیات پرستار بخش انکولوژی کودکان از مراقبت در لحظات بحرانی و پایانی زندگی کودکان مبتلا به سرطان در شرف مرگ است.
روش
این مطالعه یک گزارش مورد با رویکرد کیفی است که برای گردآوری داده از روایت های بالینی پرستار با تجربه در بخش انکولوژی اطفال استفاده شد. 30 روایت بالینی مکتوب بر اساس روش تحلیل محتوای کیفی مرسوم، کدگذاری، طبقه بندی و مضامین استخراج شدند. تحلیل داده ها با تاکید بر آنالیز متن در خصوص «انگیزه مراقبت از کودک در شرف مرگ، چالش های مراقبت از کودک در شرف مرگ، تاثیرگذاری از مرگ کودکان، عوامل موثر بر ابقا در بخش انکولوژی علی رغم مواجه مکرر با مرگ کودکان» بوده است.
یافته ها
از تحلیل داده ها چهار مضمون اصلی «برآورده ساختن آرزوی کودکان»، «تجربیات باور نکردنی در لحظات پایانی زندگی»، «تسلیم در مقابل خواسته خدا» ، «تصمیم گیری مبتنی بر باورها» استخراج شد. داده ها حاکی از آن است که برای ایجاد آرامش به هنگام مرگ، به والدین توصیه می شد که آخرین ساعات عمر را با کودک خود در خارج از بیمارستان سپری کنند. تعلق عاطفی پرستار به کودکان بیمار و شاهد مرگ آنان بودن، تجربه بسیار دردناکی توصیف شد که با شرکت در مراسم ختم کودکان، از فشار روانی کاسته می شد و سبب التیام روحی خانواده می گردید.
نتیجه گیری
اگرچه ارائه مراقبت برای کودک مبتلا به سرطان از نظر عاطفی برای پرستار رنج آور و تنش زا است، در صورت فراهم آوردن شرایط مرگ توام با آرامش، با رضایت خاطر و وجدان آرام برای پرستار و خانواده خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 5
لینک کوتاه:
magiran.com/p1740447 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!