تحلیل سوگیری خودگزارش دهی در مصاحبه با زنان کرمانی در خصوص سابقه ابتلا به عفونت های آمیزشی

چکیده:
مقدمه
پرسش در خصوص ابتلا به علایم عفونت های آمیزشی با روش هایی مثل مصاحبه و پرسش نامه خودایفا، یکی از راه هایی است که می توان به طور غیر مستقیم فراوانی این عفونت ها در جمعیت عمومی را برآورد کرد. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی سوگیری خودگزارش دهی ابتلا به عفونت های آمیزشی روش مصاحبه ای در مقایسه با روش پرسش نامه بود.
روش ها
مطالعه به صورت مقطعی در سال 1393 با روش نمونه گیری چندمرحله ای در جمعیت عمومی زنان شهر کرمان انجام شد. تعداد 248 زن به طور خودایفا پرسش نامه استاندارد شده حاوی 12 سوال در خصوص سابقه ابتلا به علایم مرتبط با عفونت های آمیزشی در زمان مطالعه و در شش ماه گذشته را تکمیل کردند و 248 زن از طریق مصاحبه به این سوالات پاسخ دادند. از شاخص های آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون لجستیک و نسبت شانس با لحاظ کردن سطح معنی داری 5 درصد استفاده شد.
یافته ها
شانس خودگزارش دهی ابتلا به علایم در زمان مطالعه، در روش مصاحبه 23 درصد کمتر از پرسش نامه خودایفا بود (0 = P)، شانس خودگزارش دهی ابتلا به علایم در شش ماه گذشته در روش مصاحبه 26 درصد بیشتر از پرسش نامه خودایفا گزارش شد (001/0 = P). این روند پس از لحاظ کردن متغیرهای مخدوش کننده نیز وجود داشت. متغیر تحصیلات تاثیر بیشتری بر افزایش شانس خودگزارش دهی در پرسش نامه خودایفا نسبت به مصاحبه داشت (34/1 = OR).
نتیجه گیری
مصاحبه همواره موجب سوگیری در خود گزارش دهی ابتلا به عفونت های آمیزشی نمی شود، بلکه بستگی به زمان ابتلا افراد (زمان مطالعه، گذشته) دارد. توصیه می شود که در زمان تفسیر نتایج به دست آمده در مطالعات به تاثیرات هر دو روش پرسش نامه خودایفا و مصاحبه که ممکن است موجب سوگیری هایی در گزارش دهی ابتلا به علایم شود، توجه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
244 تا 251
لینک کوتاه:
magiran.com/p1741707 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!