بررسی شبکه پروتئینی پروتئین های دخیل در بیماری قلبی-عروقی

چکیده:
هدف
بیماری قلبی- عروقی (Cardiovascular disease) که قلب و رگ های قلبی را شامل می شود، جزء شایع ترین علل مرگ ها در جهان است و متاسفانه محدودیت در تشخیص زودرس بیماری وجود دارد. در این مطالعه، شبکه پروتئینی به منظورکشف بیومارکرهای اختصاصی برای تشخیص زودرس بیماری و معالجه به موقع بررسی گردید.
مواد و روش ها
در این مطالعه، پروتئین های دخیل در بیماری قلبی-عروقی با استفاده از پایگاه های داده Polysearch، OMIM و Wiki pathway جمع آوری و سپس این پروتئین ها روی شبکه برهمکنش پروتئین-پروتئین منطبق شدند. آنالیز توپولوژیکی زیرشبکه توسط نرم افزار 3 .3 Cytoscape انجام شد. پارامترهای درجه راس و betweenness برای معرفی مارکرهای کاندید در نظر گرفته شدند.
یافته ها
پس از آنالیز توپولوژیکی شبکه، پروتئین های با درجه راس بالا به عنوان hub و پروتئین های با betweenness بالا به عنوان bottleneck شناخته شدند. 3 پروتئین hub-bottleneck که مرکزیت بالا در شبکه داشتند، به عنوان مارکرهای کاندید معرفی شدند.
نتیجه گیری
کاندیداهای پروتئینی برای بیماری قلبی- عروقی IL6، MMP9 و AKT1 معرفی شدند که می توانند بیومارکرهای تشخیصی و یا اهداف دارویی برای این بیماری باشند. علاوه بر این، مسیرهای بیوشیمیایی برای پروتئین های زیر شبکه با بالاترین امتیاز شامل تنظیم منفی انتقال یون، سنتز کلاژن، تخریب پلاکت و فروپاشی ماتریکس خارج سلولی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
785 تا 791
لینک کوتاه:
magiran.com/p1744598 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!