کاربرد وزیکول های مشتق از سلول های بنیادی مزانشیمی در طب ترمیمی

چکیده:
سابقه و هدف
سلول های بنیادی مزانشیمی، سلول هایی پرتوان بوده که قابلیت خودنوزایی و تمایز به انواع مختلف سلول های استرومایی را دارند. این سلول ها به واسطه اتصال مستقیم سلول- سلول و هم چنین ترشح فاکتورهای مختلف رشد و سایتوکاین ها نقش بسیار مهمی در هموستاز بافتی، خون سازی و تعدیل پاسخ های ایمنی دارند. وزیکول های مشتق از سلول های بنیادی مزانشیمی غنی از فاکتورهای رشد مختلف از قبیل پروتئین ها، سایتوکاین ها و میکروRNAهای متعددی بوده که تحت شرایط مختلف فیزیولوژیکی و یا پاتولوژیکی تولید و ترشح می شوند. قدرت بالای این وزیکول ها در ترمیم بافت های آسیب دیده و هم چنین تعدیل پاسخ های ایمنی باعث شده است که این وزیکول ها امروزه به عنوان ابزاری مناسب و کارآمد در طب ترمیمی مورد توجه قرار گیرند.
مواد و روش ها
در مطالعه مروری حاضر، مقالات منتشر شده طی دو دهه اخیر در زمینه وزیکول های خارج سلولی بررسی گردید. در این مطالعه، به بررسی ساختار و هویت، روش های آزمایشگاهی جداسازی وزیکول های مشتق از سلول های بنیادی مزانشیمی و هم چنین اهمیت و کاربرد های این وزیکول ها در حوزه طب ترمیمی پرداخته شده است.
یافته ها
بررسی مقاله های مختلف نشان داد که سلول های بنیادی مزانشیمی اثرات پاراکرینی خود را از طریق ترشح سایتوکاین ها و وزیکول های مختلف اعمال می کنند. وزیکول های مشتق از سلول های بنیادی مزانشیمی اثرات محافظتی از قبیل بازسازی بافت های آسیب دیده، القاء آنژیوژنز، تحریک عصب زایی، سرکوب پاسخ های التهابی و تعدیل پاسخ های ایمنی را دارند.
نتیجه گیری
با توجه به این که وزیکول های مشتق از سلول های بنیادی غنی از فاکتورهای مختلف رشد بوده و هم چنین توان بالایی در ترمیم بافتی دارند لذا، از این وزیکول ها می توان جهت ترمیم بافت های آسیب دیده ناشی از اختلالات تخریب بافتی استفاده کرد. هم چنین این وزیکول ها را می توان به عنوان ناقل دارو یا ژن به سلول مورد هدف به کار برد.
زبان:
فارسی
صفحات:
237 تا 248
لینک کوتاه:
magiran.com/p1747208 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!